شناخت «قانون سازی بین المللی» در پرتو ملاحظه کلی قانون سازی در علم حقوق

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ساختارهای اساسی متفاوت در جوامع، نظام های حقوقی و در نتیجه اشکال قانون سازی متفاوتی را به همراه می آورند. در همین راستا، با وجود برخی مبانی مشترک میان حقوق داخلی و حقوق بین الملل در زمینه ی خلق قانون، عوامل متنوعی نظیر ویژگی تابعان حقوقی و ماهیت روابط آنان و نیز ساختار نامتمرکز و ناهمگن حقوق بین الملل سبب گردیده تا قانون سازی در حقوق بین الملل دارای مختصات و پیچیدگی متفاوتی نسبت به حقوق داخلی باشد. در حالی که اغلب در سیستم های حقوقی داخلی، قانون سازی در کنار سایر منابع حقوقی عمدتا ناظر است به قانون گذاری، در حقوق بین الملل اغلب مفهوم قانون سازی کارکرد خلق قانون را به دوش می کشد. مفهوم عام قانون سازی در این نظام به هرگونه اقدام اعضای جامعه ی بین المللی در جهت خلق حقوق اطلاق می شود. همچنین امروزه تحولات و چالش های فرایند قانون سازی بین المللی شایسته ی توجه است. به علاوه، ملاحظه ی منابع آن از زاویه ی خلق قواعد حقوقی به درک و شناخت بهتری از این مفهوم در پهنه ی حقوق بین الملل می انجامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 192
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.