معرفی ویژگی نرخ دوطیفی فرکانس های پایین به بالا به منظور تشخیص خواب عمیق از بیداری با سیگنال الکتروانسفالوگرام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص دقیق خواب عمیق (خواب با امواج آهسته) از بیداری، باعث افزایش صحت طبقه بندی خواب به عنوان امری مهم در پزشکی خواهد شد. به دلیل هزینه بر و وقت گیر بودن تعیین دستی عمق خواب می توان با پردازش سیگنال مغزی به صورت اتوماتیک عمق خواب را تعیین کرد. در این مطالعه ویژگی جدیدی از طیف مرتبه دوم سیگنال الکتروانسفالوگرام جهت تشخیص خواب عمیق بررسی شد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی در دانشکده فناوری های نوین علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بهمن 1395 تا مهر 1396 انجام شد. مطالعه بر روی 2598 تکه سیگنال الکتروانسفالوگرام دریافت شده از هشت نفر می باشد. در این مطالعه از مقادیر طیف مرتبه دوم الکتروانسفالوگرام تصویر خاکستری ساخته شد و با آستانه گذاری اتسو به تصویر باینری تبدیل گشت. سپس ویژگی جدید نسبت تعداد بیت های سفید بالای قطر فرعی به پایین آن (نرخ دوطیفی فرکانس های پایین به بالا) از تصویر استخراج شد.
یافته ها
ویژگی های مبتنی بر انرژی از جمله مهمترین روش های پردازش سیگنال های حیاتی هستند. نرخ دوطیفی فرکانس های پایین به بالا، قادر است با درستی 99/50% حالت بیداری را از خواب عمیق جدا کند درحالی که براساس نتایج به دست آمده ویژگی های مبتنی بر انرژی چنین توانایی ندارند.
نتیجه گیری
ویژگی معرفی شده کارایی لازم را برای استفاده در تعیین اتوماتیک عمق خواب دارا است. درستی به دست آمده در تفکیک خواب عمیق و بیداری با ویژگی معرفی شده بیش از درستی به دست آمده به وسیله همه ویژگی های مبتنی بر انرژی سیگنال است. می توان از این ویژگی در همه کارهایی که در آن ها از طیف مرتبه دوم استفاده می شود (مانند تعیین عمق بیهوشی)، استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1865065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!