مطالعه تغییرات میزان ناقل مونوکربوکسیلات و بیان ژن p53 با تمرین ورزشی تناوبی در کارسینوم تجربی کولون موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه تجویز ورزش در درمان بیماری ها مطرح است. هدف پژوهش کنونی تعیین تاثیر هشت هفته تمرین اینتروال هوازی بر میزان پروتئین مونوکربوکسیلات ترانسپورتر 1 (Monocarboxylate transporter 1، MCT1) و بیان ژن p53 در تومور موش‏های مبتلا به سرطان کولون بود.
روش بررسی
این پژوهش تجربی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‏ الله از اردیبهشت تا مهر 1393 انجام شد. تعداد 20 سر موش نژاد BALB/c در سن سه هفتگی با میانگین وزنی g 1/4±17/6 انتخاب و به‏طور تصادفی به چهار گروه پنج‏تایی شامل کنترل‏، تمرین ورزشی‏، تومور و تمرین ورزشی+ تومور تقسیم شدند. سرطان از طریق تزریق زیر‏جلدی داروی کارسینوژنیک آزوکسی‏متان با دوز (mg/kg 10) هفته‏ای یک‏بار و به مدت سه هفته ایجاد گردید و تمرین اینتروال هوازی به‏مدت هشت هفته، هر هفته پنج روز روی دستگاه نوار‏گردان اعمال شد. 48 ساعت پس از آخرین مداخله موش‏ها کشته و کولون خارج شد. اندازه‏گیری میزان پروتئین MCT1 با روش ELISA و بررسی بیان نسبی mRNA ژن p53 با روش Real-time PCR انجام شد. داده ها در بخش توصیفی با میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی با Kruskal-Wallis test و Mann-Whitney U test آنالیز شد.
یافته ها
در گروه تومور کولون نسبت به سایر گروه ها، افزایش معنادار در میزان پروتئین‏ MCT1 (0/01P<) و کاهش معنادار در بیان ژن p53 (0/001P<) مشاهده شد. همچنین کاهش معنا‏دار در میزان پروتئین‏ MCT1 (0/01P<) و افزایش معنادار در بیان ژن p53 (0/001P<) در گروه تمرین و گروه تمرین‏+ تومور نسبت به گروه کنترل و گروه تومور مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که تمرین تناوبی هوازی باعث کاهش محتوای پروتئینی MCT1 و افزایش بیان ژن ‏p53 (به عنوان مهارکننده تومور) در تومور موش‏های مبتلا به سرطان کولون شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p1865067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!