بررسی فعالیت های ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ترکیبات فیتوشیمیایی اسانس و عصاره های مختلف گیاه کاه مکی (.Cymbopogon olivieri (Boiss.) Bor) از استان سیستان و بلوچستان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
در این پژوهش فعالیت های ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و ترکیبات فیتوشیمیایی اسانس و عصاره های گیاه دارویی کاه مکی (.Cymbopogon olivieri (Boiss.) Bor)، رشد یافته در استان سیستان و بلوچستان بررسی شده است.
مواد و روش ها
جهت بررسی ترکیبات فیتوشیمیایی شامل ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی کل موجود در سه عصاره (متانولی، اتانولی و آبی) و اسانس، به ترتیب، روش های معرف فولین-سیوکالتیو، روش رنگ سنجی کلرید آلومینیوم و GC-MS و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف به دو روش DPPH و FRAP و فعالیت ضدمیکروبی ترکیبات موجود در اسانس و عصاره ها علیه سه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس، اشرشیاکلی و دو قارچ آسپرژیلوس نایجر و کاندیدا آلبیکنس به دو روش انتشار از چاهک و حداقل غلظت مهارکننده رشد میکروب (MIC) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که عصاره متانولی دارای بیشترین میزان ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی و فعالیت آنتی اکسیدانی و در مقابل، عصاره آبی دارای حداقل میزان این ترکیبات و فعالیت بوده است. در بررسی ترکیبات موجود در اسانس، سه ترکیب پیپریتون (95/82%) ، کارن (493/2%) و لیمونن (086/1%) از عمده ترین ترکیبات بودند. بررسی نتایج حاصل از اثرات ضدمیکروبی نشان دادند که اسانس و عصاره ها اثر مهارکنندگی قابل ملاحظه ای بر روی همه ی باکتری ها و قارچ های مورد استفاده نشان دادند بطوریکه این اثر کاملا وابسته به غلظت بوده است.
نتیجه گیری
بطورکلی این مطالعه نشان داد که این گیاه می تواند کاندیدای خوبی جهت درمان بیماری های ناشی از استرس های اکسیداتیوی و بیماری های ناشی از میکروب های بیماری زا قرار گیرد. همچنین با توجه به قدرت بالای این گیاه در ازبین بردن عوامل بیماری زا، می تواند جایگزین مناسب برای آنتی بیوتیک ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1865680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!