بررسی رابطه رفتارهای استرس زا با تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هوش هیجانی به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در بحث روابط بین افراد مطرح می باشد. دانشجویانی که از توانایی های هیجانی مناسبی در دانشگاه برخوردار نیستند با مسائل انضباطی بیشتری مواجه می گردند و ممکن است رفتارهای انحرافی بیشتری از آن ها سر بزند. مهارت هیجانی می تواند مولفه های مختلفی را شامل شود که از مهم ترین آن ها می توان به تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی اشاره نمود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رفتارهای استرس زا و رابطه آن با مولفه های هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان است.
مواد و روش کار
روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 396 نفر(172زن، 224مرد) از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه اینسبتی (ابتدا خوشه بندی شده و سپس متناسب با حجم هر خوشه نمونه موردنظر انتخاب شده است) انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه رفتارهای استرس زا، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان، پرسشنامه هوش هیجانی شاته و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد رفتارهای استرس زا با دشواری در تنظیم هیجان (بتا = 246/0) رابطه مثبت و معناداری و با هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی رابطه معنادار و منفی دارد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج می توان بیان داشت مولفه های هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی و دشواری در تنظیم هیجانی در پردازش اطلاعات هیجانی افراد موثر بوده و ادراک، تعاملات و رویارویی آن ها با فضای آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهند. توانایی بالا در این مولفه ها سبب سازگاری و توانایی پایین در آن ها سبب افزایش رفتارهای استرس زا و ناسازگارانه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1865899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!