ارائه مدل لجستیک امدادی در مقابل زلزله مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی- مطالعه موردی در شهر اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند تا سیاست گذاری های کلان و خرد مبتنی بر استفاده بهینه از ظرفیت های بالقوه بومی و محلی و فعال کردن آن ها بدون تحمیل فشار بر مردم دنبال شود. مدیریت بحران نیز از این امر مستثنا نیست زیرا با تلاطم اوضاع اقتصادی، اجتماعی همراه است و ضرورت دارد با تکیه بر ظرفیت های بومی، برگشت پذیری به شرایط تعادل قبل در اسرع وقت انجام شود. هم اکنون علی رغم تهدیدهای متعدد در حوزه بلایای طبیعی و قرار گرفتن ایران در جمع 10 کشور بلاخیز دنیا، در داخل کشور مدلی برای لجستیک امدادی در مقابل زلزله خصوصا مبتنی بر شرایط اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. در لجستیک امدادی تمرکز روی عوامل کلیدی موفقیت برای افزایش کارایی و اثربخشی و اولویت بندی آن ها به منظور تخصیص بهینه منابع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که موردتوجه مقاله حاضر قرارگرفته است. برای رسیدن به این هدف، بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر آراء خبرگان فن و تصمیم گیرنده، از پویایی شناسی سیستم در حوزه تحلیل سیستم ها برای ارائه مدل لجستیک امدادی در مقابل زلزله مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و بازگشت به دوران ثبات و تعادل استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد در صورت وقوع زلزله با شدت 8 مرکالی در شهر اردبیل اگر مدیریت لجستیک امدادی از یک سیستم منسجم و علمی برخوردار باشد می تواند با بهره گیری از امکانات موجود منطقه و با اندکی امداد از استان های معین و سایر شهرستان های استان، تا حدود زیادی خسارات و هزینه های ناشی از زلزله را کاهش داده و به مدیریت موفقیت آمیز بحران کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!