تدوین برنامه تقویت ریاضی بر اساس الگوی پاسخ به مداخله (RTI) و اثربخشی آن بر شناسایی دانش آموزان با ناتوانی خاص ریاضی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه تقویت ریاضی بر اساس الگوی پاسخ به مداخله و اثربخشی آن بر شناسایی دختران و پسران دانش آموزان با ناتوانی خاص ریاضی پایه دوم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.
روش پژوهش از نوع ترکیبی شامل بخش کیفی از نوع تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزشی تقویت ریاضی و بخش کمی از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه پژوهش شامل 60 دانش آموزان کم پیشرفت در ریاضی پایه ی دوم ابتدایی مدارس ناحیه ی دو آموزش وپرورش شهر شیراز بود نمونه ی پژوهش شامل 32 دانش آموز (14 دختر و 18 پسر) بود که پس از غربالگری از میان 60 دانش آموز ناتوان در ریاضی به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل آزمون ریاضی ایران کی مت، آزمون هوش ریون و آزمون رشد دیداری – حرکتی بندرگشتالت بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و مقایسه میانگین های زوجی در دو گروه مستقل تجزیه وتحلیل شد.
نتایج نشان داد، میانگین خرده مقیاس های شمارش، جمع، تفریق، اندازه گیری، زمان و پول، هندسه، حل مسئله، تفسیر، تخمین و اعداد گویا در دانش آموزانی که پاسخ به مداخله داشتند در مرحله ی اول و دوم آموزش به طور معناداری افزایش یافته بودند (001/0=p) ؛ و در دانش آموزانی که پاسخ به مداخله نداشتند و به مرحله ی سوم مداخله وارد شدند، افزایش میانگین مشاهده نشد. یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که خرده مقیاس های شمارش (001/0=p) ، زمان و پول (028/0=p) ، تفسیر (017/0=p) و تخمین (01/0=p) تحت تاثیر جنسیت بوده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!