ارزیابی اثر کشندگی اسانس گیاهان Zingiber officinale، Aloysia citrodora وArtemisia dracunculus بر میزان بقای سویه های استاندارد گرم مثبت و منفی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گیاهان از گذشته جهت مصارف بهداشتی، درمانی و طعم دهنده کاربرد داشته و استفاده وسیع از آن ها و حداقل عوارض جانبی مشهود، ارزش این گونه فرآورده ها را بیشتر نموده است. امروزه درمان عفونت های باکتریایی از چالش های مهم در جهان محسوب می شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر کشندگی اسانس گیاهان Zingiber officinale، Aloysia citrodora و Artemisia dracunculus بر میزان بقای سویه های استاندارد گرم مثبت و منفی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، اثر اسانس گیاه ترخون (A. dracunculus) و زنجبیل (Z. officinale) و به لیمو (A. citrodora) بر روی 6 سویه ی باکتریایی استافیلوکوکوس ارئوس، کلبسیلا، سالمونلا تیفی موریوم، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، پروتئوس و کورینه باکتریوم دیفتریه بررسی گردید. برای بررسی خاصیت ضد باکتریایی اسانس ها، از روش های well diffusion و برای به دست آوردن غلظت مهار کنندگی و کشندگی از تست (minimuminhibitory concentration (MIC و Minimum Bactericidal Concentration (MBC) استفاده شد.
یافته ها
نتایج MICو MBC نشان دادکه بیشترین اثر اسانس زنجبیل با غلظت 125/0 میلی گرم در میلی لیتر بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی موریوم و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مشاهده شد و در مورد اسانس ترخون بیشترین اثر بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، پروتئوس و کورینه باکتریوم دیفتریه و در غلظت 03125/0 میلی گرم در میلی لیتر دیده شد. اثرات آنتی باکتریال این اسانس ها بر روی سایر باکتری ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
گیاهان دارویی از دیرباز مورد توجه بوده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که اسانس های زنجبیل و ترخون می توانند به عنوان ترکیبی مناسب برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و منفی معرفی گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1867381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!