پایش کم فشاری های جوی و تاثیر آنها بر تراز آب دریای خزر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق کم فشاری های جوی، منشا و مسیر چرخندهای جوی ایجادشده بر دریای خزر در سال 2015 بررسی می شود. سپس سرعت جابه جایی چرخندهای جوی و تغییرات تراز آب ناشی از کم فشاری جوی و باد در فصل های مختلف سال تحلیل می شود. در این تحقیق از داده های تراز ثبت شده در ایستگاه های بندر امیرآباد، بندرانزلی، فریدون کنار و نیز داده های میانگین فشار تراز آب و باد از سایت ECMWF با گام زمانی 6 ساعته و دقت 0/125 درجه جغرافیایی استفاده گردید و برای سال 2015 داده های تراز آب با داده های ثبت شده ایستگاه ها، صحت سنجی شده و سپس منشا و سرعت جابه جایی چرخندهای جوی و تراز آب ناشی از کم فشاری جوی و باد بررسی شده است. از نتایج این تحقیق می توان به تغییرات غالب تراز آب در مناطق شرقی خزر جنوبی ناشی از کم فشاری جوی و در مناطق غربی این حوضه، ناشی از باد اشاره کرد. به عنوان نمونه در 16 آگوست در ایستگاه انزلی تغییرات تراز ناشی از کم فشاری جوی و باد به ترتیب 6/1 و 4/2 سانتی متر و در 5 آوریل در ایستگاه امیرآباد این مقادیر به ترتیب 1/5 و 0/5 سانتی متر است. همچنین می توان به منشا کم فشاری های جوی در ماه های فوریه و می از مناطق شمال غربی خزر و در ماه های آگوست و نوامبر از غرب و جنوب غربی این حوضه اشاره کرد. سرعت جا به جایی چرخند جوی در ماه های فوریه، می، آگوست و نوامبر به ترتیب 15/8، 5/3، 3 و 9/8 متر بر ثانیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1867394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!