بررسی اثر غلظت های مختلف سنگ اورانیوم روی بیان ژن cyc2 در باکتری جهش یافته Acidithiobacillus sp. FJ2

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فرآیند بیولیچینگ اورانیوم با استفاده از باکتری Acidithiobacillus sp. FJ2انجام می شود. این باکتری، آهن را از طریق زنجیره انتقال الکترون اکسید می کند و محصولات ژن cyc2، از مهم ترین اجزای این زنجیره و دخیل در فرایند اکسیداسیون آهن هستند.
مواد و روش‏‏ها: در پژوهش حاضر، بیان ژن cyc2 در باکتری Acidithiobacillus sp. FJ2جهش یافته با اشعهUV (60، 120 و 180 ثانیه) در حضور غلظت های مختلف سنگ معدن اورانیوم بررسی شد. به این منظور، باکتری های جهش یافته و وحشی در محیط کشت اختصاصی و در حضور غلظت های مختلف سنگ معدن اورانیوم کشت شدند. میزان استخراج اورانیوم، تغییرات اسیدیته (pH) و فعالیت اکسیداسیون و احیای (Eh) آنها در توالی های 24 ساعته اندازه گیری شد. زمانی که بازده استخراج اورانیوم به 100 درصد رسید، بیان ژن cyc2 باکتری جهش یافته و وحشی با روش Real-time PCR بررسی شد.
نتایج
نتایج آزمایش ها نشان دادند که با افزایش میزان غلظت سنگ، سرعت استخراج اورانیوم و فعالیت اکسیداسیونی باکتری کاهش می یابد. همچنین، بیان ژن cyc2 در حضور سنگ معدن اورانیوم نسبت به نمونه عاری از سنگ معدن افزایش می یابد و با افزایش بیشتر غلظت سنگ، به علت سمیت فلز سنگین اورانیوم، روند کاهشی نشان می دهد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند که ایجاد جهش در باکتری مدنظر، تاثیر مثبتی بر فرآیند بیولیچینگ اورانیوم و نقش مهمی در فرآیند بیولیچینگ غلظت های زیاد سنگ معدن اورانیوم دارد. به علاوه، با افزایش چگالی پالپ به علت سمیت اورانیوم، روند کاهشی در فرآیند استخراج اورانیوم مشاهده می شود که نقش مهم این عامل بر فرآیند بیولیچینگ اورانیوم را نشان می دهد
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!