بررسی شاخص های زراعی- اقلیمی در مرحله های مختلف فنولوژی و واکاوی رشد نژادگان های جدید سیب زمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی شاخص های زراعی اقلیمی در مرحله های مختلف فنولوژی و واکاوی رشد نژادگان های جدید سیب زمینی در کشت پاییزه در استان خوزستان انجام شد. این پژوهش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی شامل پنج تیمار با سه تکرار به مدت یک سال زراعی (1393) درمزرعه های شهرستان بهبهان اجرا شد. تیمار های مورد بررسی شامل سه رقم سانته، خاوران و جاوید و دو هم گروه پیشرفته بود. ژوخه ها در اواسط مهر ماه کشت و اوایل اسفند ماه برداشت شدند. نتیجه های آزمایش نشان داد مرحله رشد سبزینه ای کوتاه ولی مرحله حجیم شدن ژوخه طولانی بود. مرحله رسیدن در این پژوهش مشاهده نشد. واحد هلیوترمال مورد نیاز در مرحله رشد و گسترش جوانه ها، رشد سبزینه ای، ژوخه زایی و حجیم شدن ژوخه به ترتیب 41/2663 تا 03/3332، 32/1581 تا 86/1731، 29/1194 تا 18/ 1218و 24/3491 تا 58/3680 ساعت دردرجه روز رشد بود. واحد نوری دمایی از کاشت تا برداشت 22/15909 ساعت دردرجه روز رشد بود. سرعت رشد محصول و ژوخه در ابتدای رشد و نمو افزایش و پس از رسیدن به بیشینه، کاهش یافت. بیشترین سرعت رشد نسبی در همه نژادگان ها به مرحله های اولیه رشد و نمو تعلق داشت. رقم خاوران به دلیل بالاترین کارایی مصرف دما و واحد هلیو ترمال که منجر به افزایش سرعت رشد ژوخه و محصول شد، بیشترین محصول را تولید نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!