بررسی میزان صداقت وعذرخواهی در پرستاران هنگام ارائه خدمات به بیماران از دیدگاه بیماران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
پرستاران یکی از گسترده ترین طیف های شغلی در جامعه پزشکی هستند که با توجه به مراقبت 24 ساعته ، ساعات زیادی را با بیماران می گذراند واین زمینه ساز تعاملات بیشتر این دو باهم است . کیفیت این تعاملات و ارتباطات می تواند روی روند درمان بسیار تاثیر گذار باشد . یکی از آیتم های ارتباط مطلوب و سالم، داشتن صداقت و قدرت عذرخواهی است. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان صداقت و ابراز عذرخواهی پرستاران صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش قسمتی از یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد که در تابستان سال 1390 در شهر سنندج انجام شد . با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته از 295 بیمار بستری در بخش های داخلی و جراحی مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سطح شهر سنندج ، که بطور کاملا تصادفی انتخاب شده بوذند، اطلاعات جمع آوری شد. 7 سوال این پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافیک و 7 سوال نیز مربوط به سنجش میزان صداقت پرستاران در برخورد با بیماران و 1 سوال نیز مربوط به ابراز عذرخواهی بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار16 spss استفاده گردید.
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد که بیماران فقط در72/35 درصد موارد ، رفتارهای حاکی از صداقت را همیشه در برخورد با پرستاران دیده اند و در 58/21 درصد موارد هیچوقت رفتاری حاکی از صداقت در پرستاران ندیده اند . تنها 9/33 درصد بیان نموده اند که «همیشه » پرستاران در مقابل اشتباه خود از بیمار عذرخواهی نموده اند و 9/17 درصد بیان نموده اند که هیچوقت شاهد عذرخواهی پرستاران نبوده اند . در هر دو مورد صداقت و ابراز عذرخواهی ، پرستاران را در سطحی متوسط ارزیابی نموده اند.
نتیجه گیری
از نظر بیماران ویژگی « صداقت »و« ابراز عذرخواهی در صورت بروز اشتباه » در پرستاران در حد متوسط بوده است . برای جلب رضایت بیشتر مددجویان لازم است روی این نکات بیشتر تامل شود. داشتن صداقت در حرفه پرستاری و آشکارسازی اطلاعات و ابراز عذرخواهی نه تنها برای استحکام و افزایش ارتباط بین پرستار و بیمار بلکه برای ارتقاء سطح اعتماد بیمار و جامعه به تیم درمان ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!