آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استخراج اهداف آموزشی جهت پیاده سازی آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی (7-11 سال) ، مبتنی بر استانداردهای سواد اطلاعاتی ارائه شده از سوی انجمن کتابخانه های مدارس آمریکا (AASL) مورد نظر این پژوهش است.
از روش های مرور متون (جهت تهیه اهداف آموزشی اولیه سواد اطلاعاتی بر اساس استاندارد AASL) ، پیمایشی (از طریق پرسشنامه محقق ساخته جهت تهیه اهداف مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان از دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان) ، گروه متمرکز (از طریق مصاحبه گروهی جهت مشخص نمودن سنین مناسب آموزش هر هدف و ترتیب بندی آن ها بر اساس دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان) استفاده شد.
اهداف آموزشی مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی (7-11 سال) را به سه دسته کلی دسته بندی می شوند: دسترسی موثر و کارامد به اطلاعات (شناخت منابع اطلاعاتی، توانایی طرح سوال، ترسیم شبکه مفهومی و…) ، ارزیابی اطلاعات (فهم متن، تشخیص ربط با نیاز اطلاعاتی، تشخیص منابع اطلاعاتی مناسب) ، استفاده از اطلاعات (توانایی سخنرانی در مقابل گروه، یادداشت برداری، اسلاید، تهیه متن علمی با درج منابع). استخراج اهداف آموزشی از استانداردهای سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 سال نشان می دهد اولویت اصلی در این مقطع سنی بر آموزش دسترسی به منابع اطلاعاتی است. استاندارد مربوط به ارزیابی و استفاده از اطلاعات در این سن کمتر امکان آموزش دارد. تاکید در این سنین بر درک متن و ربط متن با نیاز اطلاعاتی و گزینش اطلاعات مناسب با نیاز اطلاعاتی است. برخی از استفاده های اطلاعاتی نیز به خاطر سپاری، تصمیم گیری و تعاملات بین فردی است و سایر مواردی که می توان در این موضوع آموزش داد تقویت مهارت های نوشتاری و گفتاری (ایجاد نوشته های علمی و ایراد سخنرانی مبتنی بر آن) ، ساخت روزنامه دیواری یا دست سازه و کاردستی دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!