بررسی مطالعات کیفی در زمینه بیماری های قلبی در مجلات علمی-پژوهشی فارسی زبان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف. این مطالعه با هدف بررسی مطالعات کیفی منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان در زمینه بیماری های قلبی عروقی انجام شد.
زمینه. تحقیق کیفی با تفسیر و تولید نظریه های مربوط به تعاملات اجتماعی و تجربیات فردی در شرایط طبیعی و نه تجربی، به ادبیات علمی بسیاری از رشته ها کمک می کند.
روش کار. در این مطالعه توصیفی مقطعی به منظور دستیابی به مطالعات کیفی فارسی زبان در زمینه قلب و عروق، بانک های اطلاعاتی شامل Magiran، SID، و Google Scholar برای جستجوی مقالات فارسی مورد بررسی قرار گرفتند. مقالات منتشرشده در فاصله سال 2000 تا 2017 با استفاده از کلیدواژه و بعد از اعمال معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. معیار ارزیابی، چک لیست محقق ساخته بر اساس محتوای کتاب ”روش پژوهش پرستاری: اجرا، نقد و کاربرد“ نوشته برنز و گرو بود.
یافته ها. تعداد 19مقاله واجد شرایط که در مطالعه حاضر وارد شدند در زمینه بررسی کیفی موضوعات مرتبط با بیماری های قلبی در ابعاد مختلف بودند. کیفیت 68 درصد مقالات درحد متوسط و کیفیت 31 درصد مقالات در حد خوب ارزیابی شد. در ارزیابی دقیق تر، کیفیت مقالات در معیار زیربنای فلسفی کمتر از بقیه معیارها بود.
نتیجه گیری. در مجموع مطالعه حاضر نشان داد که مطالعات کیفی چاپ شده در مجلات فارسی در زمینه قلب و عروق از نظر کیفیت وضعیت مناسبی دارند. لذا با توجه به اینکه تحقیقات کیفی به خوبی در علم پرستاری قابل کاربرد هستند و دانش مورد نیاز پرستاران را فراهم می آورند به نظر می رسد استفاده مجلات از داوری دقیق تر به صورت استفاده از چک لیست و انتخاب داور تخصصی می تواند باعث ارتقای کیفیت مقالات شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!