نظم اجتماعی مطلوب: ارائه یک مدل تحلیلی برای جامعه نیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عمده تلاش های معرفتی صورت گرفته در راستای ترسیم جامعه نیک یا نظم اجتماعی مطلوب در طول تاریخ، همواره در یکی از دام های تقلیل گرایی یا رویاپردازی گرفتار آمده اند. با مطمح نظر قرار دادن این نکته نوشتار حاضر در ابتدا به نقد کوشش های معرفتی پرداخته است که در ترسیم نظم مطلوب در دامن چنین دام هایی گرفتار آمده اند. در ادامه به منظور اجتناب از غلطیدن در این دام ها، به مدد نظریه های تحلیلی در جامعه شناسی، مدلی را برای نظم اجتماعی مطلوب طراحی و سپس با استفاده از داده های تجربی، دوری و نزدیکی جوامع مختلف به این مدل مورد سنجش قرار گرفت. به منظور راه حل تئوریک مساله و تنظیم فکر و اجتناب از آشفتگی از چارچوب تحلیلی نظریه کنش پارسونز و چلبی استفاده شده است و چارچوب اجیل برای برشمردن ویژگی های جامعه مطلوب به کار گرفته شد و عناصر مورد نظر برای نظم مطلوب در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شدند. مطابق این چارچوب، جامعه نیک، جامعه ای است که ضمن دست یابی به توسعه در هریک از سطوح و ابعاد اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و اجتماعی، هم زمان عامل توازن و تعادل را نیز به نحوی رعایت کرده باشد. به منظور راه حل تجربی مساله (سنجش اعتبار مدل) از داده های ثانویه ماخوذ از منابع آماری مختلف استفاده شد.مطابق نتیجه به دست آمده از بین 6 کشور بررسی شده در این تحقیق- سوئد،کره جنوبی،جمهوری چک،ترکیه،ایران و یمن- سوئد بیشترین قرابت و ایران و یمن کمترین قرابت را با جامعه مطلوب نشان داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!