سنگ شناسی، زمین شیمی و خاستگاه سنگ های گرانیتی کوه گپدان (شمال باختری زاهدان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توده گرانیتو ییدی کوه گپدان در حاشیه شمال باختری گرانیتو ییدی زاهدان، در پهنه زمین درز سیستان برونزد دارد. ترکیب سنگ شناسی این توده از گرانیت، مونزوگرانیت، گرانودیوریت، پگماتیت و دیوریت است. کوارتز، پلاژیوکلاز، ارتوکلاز، بیوتیت و هورنبلند از کانی های سازنده این سنگ ها هستند و بیشتر این سنگ ها بافت های دانه ای و پگماتیتی دارند. این توده با دایک هایی قطع شده است که ترکیب آندزیتی و داسیتی دارند و کانی شناسی شان همانند توده است؛ اما بافت آنها میکرولیتی و میکرولیتیک پورفیری است. این بافت ها نشان دهنده پیدایش آنها در ژرفای کم و شرایط نیمه آتشفشانی اند. در گرانیتو یید گپدان، انکلاوهای متاپلیتی تیره رنگی دیده می شوند که حاشیه آنها با توده نامشخص است. بیشتر این انکلاوها سرشار از کانی های میکایی و کوارتز هستند و معمولا بافت دانه ای دارند. بررسی های زمین شیمیایی نشان دهنده سرشت کالک آلکالن تا اندکی مایل به آلکالن و متاآلومین، خاستگاه I، غنی شدگی از LREE و LILE و تهی شدگی آنها از HREE و HFSE هستند. این ویژگی های زمین شیمیایی از ویژگی های آشکار کمان های قاره ای هستند. میانگین نسبت های Nb/Ce و Nb/La با مقدارهای 27/0 و 58/0، نشان دهنده تأثیر پوسته در تکامل سنگ های گرانیتی کوه گپدان است. نمودارهای تکتونوماگمایی نشان می دهند سنگ های گرانیتو ییدی گپدان وابسته به محیط های همزمان با برخورد تا اندکی مایل به پس از برخوردند. برپایه همه ویژگی های سنگ نگاری و زمین شیمیایی سنگ های گرانیتو ییدی گپدان، پیدایش این توده احتمالا پیامد بالاآمدن مذاب های بجامانده از ذوب‏ بخشی پوسته اقیانوسی نئوتتیس هنگام برخورد بلوک لوت به بلوک سیستان (به ویژه پوسته اقیانوسی فرورفته سیستان و گوه گوشته روی آن) بوده و تأثیر پوسته قاره ای (ته نشست های فلیشی و گری وک های دگرگون شده) در آلایش ماگمای آن تأثیرگذار بوده است و این توده در رژیم های زمین ساختی پس از برخورد پدید آمده است. پس شاید بتوان گرانیت کوه گپدان را از نوع گرانیت های دورگه (هیبریدی) دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!