کاربرد PPD در فرمولاسیون واکسن تجاری هپاتیت B به منظور تقویت پاسخ های ایمنی سلولی و همورال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
واکسیناسیون با آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B در ادجوانت آلوم پیشگیری از عفونت هپاتیت B را به دنبال دارد. مشتق پروتئینی خالص (PPD)، آنتی ژن مایکوباکتریایی است که موجب بلوغ سلول های دندریتیک می شود. با توجه به نقش سلول های دندریتیک در القای پاسخ های ایمنی، هدف مطالعه حاضر بررسی امکان استفاده از PPD در فرمولاسیون واکسن تجاری هپاتیت B به منظور تقویت پاسخ های ایمنی سلولی و همورال بود.
مواد و روش ها
در مطالعه تجربی حاضر، 63 سر موش بالب/سی ماده اینبرد، به 7 گروه 9تایی تقسیم شدند. واکسن هپاتیت B با دوزهای 1 و 10میکروگرم PPD در سه نوبت به فاصله دو هفته به صورت زیرجلدی به گروه های HBS-ALUM، ALUM+PPD1μg HBS- و HBS-ALUM+PPD10μg و کنترل متناظر تزریق شد. میزان IgG کلی سرمی و سایتوکاین های اینترلوکین 4 (IL-4)، اینترفرون گاما (IFN-γ) و نسبت IFN-γ/IL-4 در کشت سلول های طحالی با الایزا بررسی شد. آنالیز آماری با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و نرم افزارGraf pad prism 6.1 انجام شد.
یافته ها
به کارگیری PPD در واکسن HBs تاثیری بر سایتوکاین IFN-γ نداشت اما موجب کاهش IL-4 و افزایش نسبت IFN-γ/IL-4 در مقایسه با واکسن تجاری شد. همچنین به کارگیری PPD در واکسن HBs بعد از تزریق اول موجب تقویت پاسخ ایمنی همورال شد اما پس از تزریق دوم بی اثر بود، به طوری که پس از تزریق سوم، پاسخ آنتی بادی نسبت به واکسن تجاری را کاهش داد.
نتیجه گیری
وجود PPD در فرمولاسیون واکسن هپاتیت B می تواند پاسخ ایمنی را به سمت سلول های T کمکی 1 (Th1) سوق دهد. تزریق اول موجب تقویت پاسخ آنتی بادی می شود اما پس از سه تزریق، سیستم ایمنی همورال را سرکوب می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!