ساخت و مشخصه یابی نانوذرات هوشمند پلی ان ایزوپروپیل اکریل آمید حاوی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی برای القای رگ زایی در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
یکی از چالش های اصلی در مهندسی بافت، رهایش فاکتورهای رشد با سرعت و غلظت مشخص به سلول ها است. هدف این پژوهش، ساخت و مشخصه یابی نانوذرات هوشمند پلی- ان- ایزوپروپیل آکریل آمید حاوی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی برای القای رگ زایی در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسانی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی، نانوذرات پلیمر هوشمند PNIPAM، به روش پلیمریزاسیون رادیکالی، با دو فرمولاسیون (سامانه) مختلف استفاده شدند. برای بارگذاری فاکتور رشد اندوتلیالی عروقی، دو روش نانورسوبی و نفوذ برای فرمولاسیون ها انجام شد. اثر رهایش فاکتور رشد اندوتلیالی عروقی بر تمایز به اندوتلیال سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان انسانی در محیط رگ زایی، استخوانی و محیطی شامل50% از هر دو محیط رگ زایی و استخوانی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از بسته نرم افزار GraphPadPrism 6 انجام شد.
یافته ها
روش نانورسوبی به دلیل استفاده از حلال آلی ان -ان- دی متیل استامید، موجب تخریب ساختار پلیمر شد. پس از 72ساعت حدودا 70% فاکتور رشد از پلیمر آزاد شد. رهایش 10نانوگرم بر میلی لیتر فاکتور رشد اندوتلیالی عروقی از سامانه نانوذرات هوشمند PNIPAM، در محیط دوبعدی با حضور سلول های بنیادی مزانشیمی با دانسیته سلولی 104×3 و محیط کشت تمایز استخوانی، پس از 7 روز، منجر به تمایز به اندوتلیال، تشکیل حلقه های شبه مویرگی و بیان 20درصدی مارکر اندوتلیالی vWF شد.
نتیجه گیری
نانوذرات تهیه شده، قابلیت بارگذاری و رهایش فاکتور رشد برای القای پدیده رگ زایی در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان در محیط کشت تمایز استخوانی را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!