تاثیر مصرف کود های شیمیایی و بیولوژیکی نیتروژنه و فسفره در شرایط مصرف کمپوست نیشکر بر عملکرد کمی و کیفی ذرت (.Zea mays L)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به صورت طرح کرتهای نواری در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار به مرحله اجرا گذاشته شد. عامل اول شامل مقادیر مختلف کود شیمیایی و زیستی نیتروژنه در 3 سطح شامل 1- تماما از طریق نیتروکارا، 2- 25% اوره + نیتروکارا، 3- 50% اوره + نیتروکارا و عامل دوم شامل کود شیمیایی و زیستی فسفره در 3 سطح به صورت 1- تماما از طریق فسفات بارور2، 2- 25% سوپر فسفات تریپل + فسفات بارور2، 3- 50% سوپر فسفات تریپل + فسفات بارور2 بود. نتایج نشان داد که کود نیتروژنه وفسفره تاثیر معنی داری بر تعداد ردیف در بلال، تعداد دانه در ردیف، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، شاخص برداشت و عملکرد پروتئین داشت. تاثیر برهمکنش کود نیتروژنه و فسفره بر عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، وزن هزاردانه و عملکرد پروتئین معنی دار ولی بر سایر صفات تاثیر معنی دار نداشت. بیشترین عملکرد دانه و عملکرد پروتئین مربوط به 50% کود اوره + نیتروکارا و 50% سوپر فسفات تریپل + بارور-2 بترتیب با 7476 و 830 کیلوگرم در هکتار و کمترین عملکرد دانه و عملکرد پروتئین مربوط به تیمار مصرف کود تماما از طریق کود زیستی نیتروکارا و بارور-2 بترتیب با 4401 و 329 کیلوگرم در هکتار مشاهده شد. نتایج کلی نشان داد که در شرایط کاربرد کمپوست نیشکر، مصرف کود شیمیایی توام باکود زیستی در افزایش عملکرد کمی و کیفی ذرت تاثیر دارد و بیشترین تاثیر در شرایط 50% کود اوره + نیتروکارا و 50% سوپر فسفات تریپل + بارور-2 حاصل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!