بررسی ارتباط هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس در تکنولوژیست های اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کاهش عوامل استرس زا در مشاغلی حساس مانند اتاق عمل بسیار ارزشمند است؛ لذا با شناخت سطح هوش هیجانی و سبک های مقابله ای کارکنان اتاق عمل، می توان این عوامل را مدیریت و کنترل نمود. این مطالعه با هدف تعیین میزان هوش هیجانی و ارتباط آن با سبک های مقابله با استرس، در تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396- 1395 انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی است، که تعداد 200 نفر از تکنولوژیست های اتاق در آن شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، هوش هیجانی برادبری و گریوز و سبک های مقابله با استرس اندلر و پارکر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد.
یافته ها
اکثریت تکنولوژیست های اتاق عمل (5/71%)، دارای هوش هیجانی متوسط بودند، سبک غالب آنها، سبک مسئله مدار بود و بین هوش هیجانی با سبک مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود داشت (001/0 > P)؛ بدین صورت که افرادی که دارای سبک مسئله مدار بودند، از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند. هم چنین بین هوش هیجانی با جنسیت (001/0 > P) و تحصیلات (034/0 = P) ارتباط آماری معنی داری وجود داشت؛ به طوری که مردان از هوش هیجانی بالاتری نسبت به زنان برخوردار بودند و هوش هیجانی در افراد کارشناس بالاتر از افراد کاردان بود.
نتیجه گیری
هوش هیجانی اغلب تکنولوژیست های اتاق عمل در سطح متوسط و سبک غالب آنها، سبک مسئله مدار بود. با توجه به اینکه مهارت هوش هیجانی و نوع بکارگیری سبک های مقابله ای می تواند از طریق آموزش توسعه یابد، لذا پیشنهاد می شود جهت بهبود سطح هوش هیجانی و انتخاب سبک مقابله ای مناسب توسط تکنولوژیست های اتاق عمل کلاس ها و کارگاه های آموزشی مرتبط، به صورت دوره ای برگزار گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!