بررسی غلظت نیترات، نیتریت و سایر پارامترهای فیزیکوشیمیایی منابع آب شرب شهر ساوه در سال 97

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
نیترات، نیتریت و دیگر پارامترهای فیزیکوشیمیایی آلاینده های منابع آب زیرزمینی که عمدتا با کشاورزی، مناطق دفع زباله و فاضلاب مرتبط است. هدف از این مطالعه تعیین این پارامترها در استفاده از منابع آب زیرزمینی شهر ساوه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در سال 2018 و بررسی آلاینده های موجود در آبخوان منطقه است.
این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. تعداد 120 نمونه آب از 12 حلقه چاه در فصل بهار و دو نوبت صبح و بعدازظهر در نقاط مختلف شهر ساوه که برای تامین آب آشامیدنی استفاده می شود تهیه شد. پارامتر ها وارد نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی شده و به صورت بانک اطلاعاتی ذخیره گردید و پس از پردازش، توسط نرم افزار سیستم اطلاعات با پهنه بندی رنگی تهیه و نقشه های هم (GIS) جغرافیایی وظعیت کیفی ترسیم گردید. همچنین از روش درون یابی معکوس برای تخمین شرایط کل منطقه استفاده گردید.
غلظت متوسط کلرور، سولفات ، هدایت الکتریکی، کل جامدات محلول، سختی کل و سدیم از حدود مجاز فراتر رفته و شرایط غیر کیفی آب کاملا مشهود است. همچنین میزان دو یون سینرژیست منیزیم و سولفات که در استاندارد 1053 میزان آنها نباید به صورت متقابل به ترتیب بیش از 250 و 30 میلی گرم بر لیتر باشد اما متاسفانه از این استاندارد تبعیت نکرده است. باید در نظر داشت میزان بالای هم زمان این دو یون میتواند باعث اختلال در جهاز هاظمه می گردد. همچنین میزان فلوراید و نیترات در همه نقاط در حدود مجاز بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1873036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!