ارزیابی تنوع عمل کردی گیاهی براساس تعیین گروه های عمل کردی در محدوده مناطق امن پارک ملی قمیشلو، استان اصفهان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: بررسی تنوع گونه ای و تنوع عملکردی، نقشی مهم در شناخت عملکرد و خدمات اکوسیستم دارد و نوع پاسخ به تغییرات محیطی را نشان می دهد. تنوع عملکردی به محدوده و ارزش صفاتی از موجودات اشاره می کند که روی خصوصیات اکوسیستم تاثیر دارد و به شکل های مختلف از جمله تعداد و فراوانی نسبی گروه های عمل کردی معرفی می شود. این مطالعه با هدف شناخت عملکرد اکوسیستم و ارزیابی تنوع عملکردی بین مناطق و بر اساس تعیین گروه های عملکردی موجود در مناطق امن پارک ملی قمیشلو (باغک، آغل جنی، کورلیاس، کهوک، تنگ نجف آبادی، و تنگ ورپشت) انجام شد.
برای این منظور، 8 صفت کمی و 4 صفت کیفی انتخاب گردید. به منظور تعیین گروه های عملکردی، ابتدا ماتریس صفت در گونه تهیه شد و تجزیه و تحلیل خوشه ایبه روش Ward و فاصله تشابه گاور1 در نرم افزار InfoStat انجام گرفت. پس از تعیین غنای گروه های عملکردی، تنوع گروه های عملکردی با کمک نرم افزارهایSDR4 و FDiversity آنالیز گردید.
گروه های عملکردی عمده مناطق عبارت بودند از: گیاهان کامه فیت که بیشتر عناصر غذایی برگ را به ساختار دفاعی اختصاص داده اند، همی کریپتوفیت ها که سطح برگ بالایی داشته و در کسب نور موفق ترند و تروفیت ها که برگ هایی با طول عمر کوتاه دارند. نتایج نشان داد که غنای گروه های عمل کردی در شش منطقه یکسان است (سه گروه عملکردی) ولی به دلیل تفاوت در ترکیب گونه ای و صفات غالب گروه ها، تنوع عمل کردی منطقه کهوک بالاتر بود. طبق نتایج بدست آمده، چون بیشتر شاخص های تنوع عمل کردی از بیش از یک صفت استفاده می کنند تا کارکردهای مختلف گیاهان را توصیف کنند، شاخص هایی که عموما برای اندازه گیری تنوع گونه ای استفاده می شوند (سیمپسون، شانن واینر و…) کاربرد ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1873385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!