بهینه سازی الگوی کشت جهت افزایش بازده آبیاری در اراضی پایاب ملاصدرا در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از آن جا که ایران با بجران شدید کمآبی به دلیل خشکسالی های طولانی و سوء مدیریت منابع آب خود رو به رو است، بهینه سازی الگوی کشت به منظور افزایش بازده آبیاری، نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف آب ارزشمند می شود، بلکه سبب افزایش درآمد فعالیت کشاورزی می گردد. هدف مطالعه ی حاضر، بیشینه سازی سود ناخالص سالانه، و تخصیص بهینه ی آب های سطحی و زیرزمینی در اراضی پایاب سد ملاصدرا شامل دشت های کامفیروز و کربال است. به این منظور، از روش های برنامه ریزی جهت ارائه ی یک الگوی بهینهی کشت توام با ،(CCLP) و برنامه ریزی خطی با محدودیت های تصادفی ،(DLP) خطی قطعی عدم قطعیت استفاده شد. برای بررسی اثر افزایش بازده آبیاری بر سود ناخالص سالانه، از چهار نمایشنامه ی فرضی بازده آبیاری 95 و 99 درصد اطمینان) استفاده ، 70 و 80 درصد در شرایط قطعیت و عدم قطعیت آب در دسترس (در سه سطح 90 ،60 ،50 شد. همچنین محصولات عمده منطقه مورد مطالعه، در قالب کشاورزی دیم و آبی و برای دو فصل بهار (خشک) و پائیز (پرباران)، مدنظر قرار گرفتند. اطلاعات لازم برای سطح زیر کشت و نوع محصولات، از بانک اطلاعات زراعی سازمان جهادکشاورزی استان فارس در سال 1392 ، و اطلاعات لازم برای اندازه بارندگی و آبهای سطحی و زیرزمینی از بخش آمار و اطلاعات سازمان آب منطقه ای استان فارس برای سالهای 1385 تا 1392 استخراج گردیدند. نتایج نشان داد که با اعمال برنامه ریزی بلندمدت جهت افزایش 30 درصدی بازده آبیاری در مزرعه، سود ناخالص سالانه زارعین منطقه از 390 میلیارد ریال به 602 میلیارد ریال افزایش یافته و سالانه بیش از 1 میلیون مترمکعب نیز در مصرف آب های زیرزمینی صرفه جویی خواهد شد؛ بنابراین تحقیقات در زمینه فن آوری های آباندوز و سرمایه گذاری در گسترش سامانه های نوین آبیاری که منجر به بهبود بازده آبیاری میگردد، پیشنهاد میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1875792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!