مقایسه نگرش ماماها و پزشکان در زمینه تناسب دانش آموخته شده با شرح وظایف مامایی در برنامه پزشک خانواده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دستیابی عادلانه آحاد مردم به خدمات سلامت توسط برنامه پزشک خانواده یکی از اقداماتی است که در نظام سلامت می تواند نیازهای مردمی را برآورده سازد. هدف از مطالعه حاضرمقایسه نگرش ماماها و پزشکان ازدر خصوص تناسب دانش آموخته شده با شرح وظایف ماماها بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر 226 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مامایی مقطع کارشناسی، دانشجویان سال سوم و چهارم پزشکی ، ماماها و پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی شهر شاهرود انجام گردید. نمونه گیری بر اساس سرشماری و داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری شد این ابزار مشتمل بر دو قسمت؛ قسمت اول مشخصات جمعیت شناختی نمونه های پژوهش و قسمت دوم شرح وظایف ماماها در برنامه پزشک خانواده بود که بر اساس دانش آموخته شده در دوران تحصیل مامایی در سه بخش مسئولیت فنی، دارویاری و کمک های اولیه توسط پژوهشگران ساخته شد. نمره ی نگرش افراد بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت سنجیده شد که بعد از تکمیل و جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss توزیع میانگین و انحراف معیار نمرات حاصل گردید و در هر دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین میانگین نمره نگرش دانشجویان در دو رشته اختلاف معنی داری دارد (01/0 p<). در حالی که درشاغلین دو رشته تفاوتی وجود نداشت. در حوزه دارویاری و تناسب آن با دانش آموخته شده رشته مامایی، در دو رشته اعم از دانشجویان و شاغلین اختلاف معنی داری نداشت. کلیه افراد در هر دو رشته، با دانش آموخته شده در مسئولیت های مامایی در خصوص دارویاری مخالف بودند. نمره نگرش دانشجویان مامایی و پزشکی در حوزه پانسمان و تزریقات دارای اختلاف معنی دار ی بود (04/0 = p). در حالیکه در گروه شاغلین دو رشته تفاوت معنی دار مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق به نظر می رسد نیاز هست یک بازنگری در تدوین واحدهای درسی مامایی و پزشکی تحت عنوان برنامه پزشک خانواده در رشته مامایی و پزشکی گنجانده شود تا با بهترین برنامه ریزی و سیاست گذاری، بالاترین بهره وری از این برنامه مهم حاصل گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!