کمی سازی ساختار مکانی توده های جنگلی ارس در منطقه کندرق خلخال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش پیش رو با هدف کمی سازی ساختار مکانی جنگل های ارس در منطقه کندرق خلخال انجام گرفت. برای این منظور سه قطعه یک هکتاری انتخاب و مشخصه های ساختاری توده بر اساس روش آماربرداری صد درصد و روش فاصله ای و مبتنی بر نزدیک ترین همسایه اندازه گیری شد. از شاخص های آمیختگی، شاخص های فاصله تا نزدیک ترین همسایه، کلارک و اوانز، زاویه یکنواخت و نیز اختلاف ابعاد درختان به منظور کمی سازی ساختار استفاده شد. میانگین قطر و مساحت پوشش تاجی در منطقه به ترتیب 2/13 سانتی متر و 7/8 متر مربع محاسبه شد. نتایج شاخص کلارک و اوانز با مقدار متوسط 05/1 و زاویه یکنواخت با مقدار متوسط 45/0، نشان دهنده پراکنش یکنواخت درختان در بعضی نقاط و پراکنش تصادفی در نقاط دیگری از جنگل است. شاخص آمیختگی به طور میانگین دارای ارزشی برابر با 14/0 است که نشان دهنده آمیختگی کم ارس با دیگر گونه های دارای فرم رویشی درختی است. مقدار متوسط شاخص فاصله تا نزدیک ترین همسایه 70/3 متر و شاخص های تمایز قطری و ارتفاعی به ترتیب 16/0 و 23/0 به دست آمد. نتایج حاصل از شاخص تنوع ساختاری ترکیبی در سه قطعه با مقدار میانگین 23/0 نشان دهنده تنوع ساختاری کم در رویشگاه های ارس در منطقه تحقیق است. بر اساس نتایج این پژوهش در رویشگاه طبیعی درختان ارس، پراکنش مکانی یکنواخت، ساختار همگن و سطح تنوع ساختاری کم برآورد شد. بر این اساس در تدوین راهبردها و برنامه های مدیریتی باید حفظ ساختار و الگوی مکانی درختان ارس در نظر گرفته شود
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!