تحلیل مقابله ای متون مطبوعاتی اصلاح طلبان و اصولگرایان در رابطه با آمریکا در گفتمان مذاکرات هسته ای (رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، مدل اجتماعی - معنایی کنش گران اجتماعی ون لیوون 2008)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در مقاله حاضر تحلیل مقابله ای میان متون مطبوعاتی اصلاح طلبان و اصولگرایان در ارتباط با آمریکا در مذاکرات هسته ای در بازه زمانی خاص یعنی قبل و پس از آغاز دور نهایی مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 انجام شده است، که دو روزنامه با دو گفتمان متقابل از منظر تحلیل گفتمان انتقادی با بهره گیری از مولفه های اجتماعی – معنایی مدل 2008 ون لیوون مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش فراتر از مطالعه و ساختار توصیفی گفتمانی عمل کرده و راه هایی که از طریق آن ساختار معنایی نوع خاصی از کنش ها را ممکن ساخته، می آزماید. بدین منظور منتخبی از متون گفتمانی از دو روزنامه فارسی زبان متعلق به دو گروه گفتمانی رقیب یعنی اعتماد به عنوان نماینده اصلاح طلبان و کی هان به عنوان نماینده اصولگرایان از نظر کمی و کیفی بررسی شده اند. نتیجه اینکه ایدئولوژی های متقابل که بر اذهان نویسندگان دو گروه سیاسی مسلط هستند در درون متون انعکاس یافته و همچنین تحلیل آماری مشخص کرد که مولفه های اجتماعی – معنایی به واسطه ایدئولوژی های مختلف و مرتبط با روابط قدرت تعیین می گردند. به دیگر سخن زبان و گفتمان در لایه های زیرین تحت تاثیر ایدئولوژی روابط قدرت و سلطه و در لایه های سطحی تحت تاثیر مولفه ها و ساختارهای گفتمانی قرار دارند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1877826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!