مقایسه برخی صفات جوانه زنی و بنیه بذورجمعیت های مختلف گونه بومادران Achillea wilhelmsii C. Koch در شرایط شاهد و پیش سرما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه بومادران Achillea wilhelmsii C.Kochیکی از گونه های مرتعی و دارویی کشور است که هم اکنون به دلیل استفاده بی رویه آن جهت مصرف دارویی و بهداشتی، در معرض نابودی قرار گرفته است. در این تحقیق آزمون جوانه زنی 23 جمعیت گونه بومادران Achillea wilhelmsii که از استان های مختلف کشور جمع آوری شده بودند، در دو شرایط شاهد و تیمار (سرمادهی) انجام شد . صفات جوانه زنی شامل سرعت جوانه زنی، درصد جوانه زنی، طول ریشه چه طول ساقه چه، طول گیاهچه، شاخص بنیه بذر و نسبت طول ریشه چه به ساقه چه بودند. تجزیه و تحلیل آماری بر پایه فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی انجام گردید. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثرات تیمار در جمعیت برای تمام صفات جوانه زنی در سطح یک درصد معنی دار می باشد. درمقایسه میانگین ها برای صفات مختلف جوانه زنی، در شرایط شاهد و سرمادهی مشخص گردید که تیمار پیش سرما باعث افزایش معنی دار در میانگین سرعت جوانه زنی، طول ساقه چه و کاهش معنی دار در طول ریشه چه و نسبت طول ریشه چه به ساقه چه شده ولی تاثیر معنی داری روی درصد جوانه زنی، طول گیاهچه و شاخص بنیه بذر ندارد. بیشترین مقدار سرعت جوانه زنی درجمعیت های 9820 (کردستان- دیواندره)،9961 (کردستان-سنندج) در شرایط سرمادهی، و بیشترین مقدار درصد جوانه زنی در جمعیت 9820(کردستان-دیواندره) در شرایط سرمادهی و جمعیت 19486(کردستان-بانه) در شرایط شاهد بدست آمد. جمعیت 9961(کردستان-سنندج) بیشترین مقدار طول ریشه چه، طول گیاهچه و شاخص بنیه بذر را در شرایط شاهد و بیشترین مقدار طول ساقه چه در شرایط سرمادهی را نشان داد. بنابراین سرما باعث تسریع در جوانه زنی بذور گونه بومادران A. wilhelmsii شد ولی در طول دوره جوانه زنی تاثیر چندانی روی درصد جوانه زنی بذور، طول گیاهچه و شاخص بنیه بذر نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1878892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!