تاثیر انواع خاک پوش زیستی بر تثبیت ماسه های روان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرسایش بادی یکی از بزرگ ترین مشکلات زیست محیطی جهان است. طوفان های گرد و غبار حاصل از جابه جایی ماسه های روان می تواند زیان های جدی را به مناطق شهری، صنعتی و کشاورزی وارد کند. استفاده از خاک پوش یکی از رایج ترین روش های تثبیت خاک برای جلوگیری از فرسایش بادی و مهارکردن ریزگرد ها است. در این پژوهش برای تثبیت ماسه های روان از پس ماند آلی ویناس و فیلتر کیک حاصل از کارخانه های قند و کودبازیافته (کمپوست) در ترکیب با رس استفاده شد. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 14 تیمار (نوع خاک پوش آلی) انجام شد. برای آماده سازی بستر تیمارها از ماسه های بادی دشت دژگاه در استان فارس استفاده شد. تیمارهای آزمایشی برای ماسه بادی در سینی های مخصوص دستگاه تونل باد به ابعاد 50×30 ×1 سانتی متر پاشیده شد. سپس ویژگی های مکانیکی سله های ایجاد شده از جمله ضخامت، مقاومت فروروی، مقاومت برشی، سرعت آستانه ی فرسایش و فرسایش پذیری تیمارها اندازه گیری شد. نتایج تحلیل واریانس نشان دادند که اثر نوع خاک پوش بر مقاومت فشاری و برشی و فرسایش پذیری بادی در سطح پنج درصد معنی دار بود. براساس مقایسه ی میانگین ها با آزمون چند دامنه ایی دانکن مقاومت برشی و فروروی خاک پوش 1 با ترکیب 25 گرم کودبازیافته 100 گرم ویناس 100 گرم رس بیش ترین، و فرسایش پذیری بادی آن کم ترین بود. باتوجه به تخریب پذیری زیستی و توجیه پذیری اقتصادی آن (هزینه ی اجرایی کم تر از خاک پوش های نفتی و پلیمری) بهترین ترکیب خاک پوش برای تثبیت ماسه های روان شناخته شد
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!