جنبه های اپیدمیولوژیک بیماری سل در استان تهران: یافته های یک دوره 9 ساله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سل همچنان یک خطر عمده برای سلامتی محسوب می شود. درک اپیدمیولوژی سل برای تعیین استراتژی کنترل، پیشگیری و درمانی سل ضروری است، از این رو مطالعه حاضر به ارزیابی جنبه های اپیدمیولوژیک و روند بیماری سل در استان تهران در طی یک دوره زمانی 9 ساله پرداخته است.

روش کار

در این مطالعه همه بیماران مبتلا به سل ثبت شده در نظام مراقبت بیماری سل در استان تهران طی سال های 92-1384 وارد مطالعه شدند. میزان بروز سل در طی سال های مورد بررسی محاسبه و روند موارد بیماری به صورت نمودار خطی گزارش گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Stata 11. 2 و در سطح اطمینان 95% انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه 11446 بیمار مسلول مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران40/47 سال (89/21 ±) بود. 45/51% بیماران زن، 52/69% ایرانی، 13/93% مورد جدید بیماری و 49/3% مبتلا به عفونت توام با ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (HIV) بودند. در مجموع 84/48% موارد مسلول، مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت، 98/20% مبتلا به سل ریوی اسمیرمنفی و 19/30% از بیماران دارای سل خارج ریوی بودند. نسبت جنسیت، سن، محل اقامت، سابقه تماس با فرد بیمار، بستری در بیمارستان و مورد بیماری در بیماران ایرانی و افغانی تفاوت معنا دار داشت(P

نتیجه گیری

با وجود روند کاهشی بروز سل در کشور، نتایج مطالعه حاکی از روند افزایشی بیماری در استان تهران است. شیوع بالای عفونت سل توام با HIV، مهاجرت افاغنه به کشور، افزایش حساسیت سیستم بهداشتی و بهبود نظام ثبت در سال های اخیر از دلایل احتمالی افزایش میزان بروز بیماری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!