برآورد هزینه های درمانی فناوری تزریق سلول های تک هسته ای مشتق از مغز استخوان خود بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در مقایسه با روش های درمانی رایج در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که جزو مه مترین علل مرگ و میر در دنیا می باشد و این امر، سالانه هزینه های زیادی را به جامعه وارد می سازد. هدف این مطالعه برآورد هزینه های مستقیم درمانی فناوری تزریق سلول های بنیادی مشتق شده از مغز استخوان خود بیمار در مقایسه با سایر روش های جایگزین در ایران می باشد.

روش کار

به منظور برآورد هزینه های درمان با فناوری تزریق سلول های تک هسته ای مشتق از مغز استخوان (BMC) در مقایسه با روش های درمانی جایگزین تنها هزینه های مستقیم درمانی در نظر گرفته شده است. دیدگاه مطالعه وزارت بهداشت و ارایه دهنده خدمت می باشد. هزینه ها بر حسب تعرفه های دولتی و خصوصی در سال 1395 و با استفاده از نرم افزار Excel محاسبه و تحلیل گردید.

یافته ها

هزینه های درمانی به ازای هر شخص طی دوره ی درمانی به ترتیب بر حسب تعرفه های بخش دولتی و خصوصی در سال 1395، به وسیله ی سلول های بنیادی برای یک دوره ی درمانی یک ساله برابر 120 و 222، برای دفیبریلاتورهای قلبی برابر 122 و 218، برای کارگذاری ضربان سازها برابر 120 و 214، برای دارو درمانی برابر 68 و 140 و برای بالن پمپ طی یک دوره ی درمانی 10 روزه برابر با 138 و 233 میلیون ریال می باشد. به طوری که هزینه های درمانی بر اساس تعرفه های بخش خصوصی تقریبا بین 7/1 تا 2 برابر هزینه های درمانی بخش دولتی می باشد. همچنین در هر دو بخش دارودرمانی دارای کمترین هزینه و بالن پمپ به دلیل هزینه های بالای بستری، دارای بیش ترین هزینه می باشد.

نتیجه گیری

در کل نتایج نشان داد که از منظر هزینه ای فناوری سلول های بنیادی با سایر روش های درمانی تفاوت چشمگیری ندارد و تقریبا هزینه مشابهی دارند. لذا، پیشنهاد می شود که برای ورود این فناوری به داخل کشور به جنبه اثربخشی آن نیز توجه شود و مطالعه هزینه اثربخشی انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!