تعیین عوامل خطرزا به منظور پیش بینی وقوع آمبولی ریه در بیماران بستری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

آمبولی ریه سومین عامل مرگ و میر قلبی عروقی بعد از سکته قلبی و مغزی و در عین حال قابل پیشگیری ترین علت مرگ بیماران بستری در بیمارستان است. تشخیص و پیش بینی آمبولی ریه نیاز به مدل های تصمیم گیری انعطاف پذیر، هم برای حضور عوامل مداخله گر بالینی و هم برای تنوع منابع تشخیص محلی دارد که شبکه های بیزین به طور کامل این نیازمندی ها را برطرف می کنند. در این مقاله، تعیین عوامل خطرزا آمبولی ریه و پیش بینی وقوع آمبولی ریه در بیماران بستری از طریق مدل سازی با استفاده از شبکه بیزین به عنوان یک ضرورت درمانی ارائه شده است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است. داده های مورد استفاده تحقیق، عوامل خطرزا و سوابق گذشته مربوط به بیماران بستری بخش ریه بیمارستان شریعتی تهران بود. که در قالب اکسل جمع آوری شد. مدل پیش بینی بیزین در دو حالت (عوامل خطرزای تعیین شده با استفاده از سناریوی پیشنهادی و عوامل خطرزا طبق نظر پزشک متخصص) با استفاده از نرم افزار GENIE به دست آمده و از نظر معیارهای ارزیابی مقایسه شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد از بین عوامل خطرزا وقوع بیماری، به ترتیب سابقه ترومبوآمبولیک ریوی، سابقه ترومبوز ورید عمقی، شاخص توده بدنی بالاتر از 30، جراحی اخیر، بی حرکتی طولانی مدت، لوپوس، سندروم آنتی فسفولیپید، سکته قلبی و پنومونی، مهم ترین عوامل خطرزا در وقوع آمبولی ریه هستند. و مدل پیش بینی با سناریوی پیشنهادی دارای عملکرد بهتری است.

نتیجه گیری

انجام چنین طرح هایی می تواند فرآیند ارزیابی خطر ابتلا به آمبولی ریه در بیماران بستری، به منظور اقدامات پیش گیرانه مناسب را تسهیل بخشد و موجب بهبود روش های پیشگیری و به تبع آن تشخیص و برنامه های درمانی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 666
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!