کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مادران ایرانی دارای کودک کم توان ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ناتوانی علاوه بر کودک، بر خانواده خصوصا مادران نیز موثر است. ازآن جایی که توجه به سلامت مادران بر سلامت خانواده و جامعه تاثیرگذار است و میزان رضایت و کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر جامعه و فرهنگ قرار دارد، لذا هدف این مطالعه بررسی نمرات کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم توان ذهنی و متغیرهای مرتبط با آن در شهر سمنان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی است. از روش سرشماری برای مادران دارای کودک کم توان ذهنی استفاده شد و 43 مادر مشارکت کردند. گروه کنترل نیز شامل 43 مادر دارای کودک طبیعی بود. از فرم اطلاعات دموگرافیک و آزمون خلاصه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. سپس نمره کل کیفیت زندگی و زیرآزمون ها در دو گروه مقایسه شد و در گروه مطالعه همبستگی برخی متغیرها با نمره کیفیت زندگی بررسی شد.

یافته ها

نمره کل آزمون و زیرآزمون سلامت روان و محیط در مادران گروه مطالعه به طور معناداری کم تر بود. از بین متغیرهای مورد بررسی (وضعیت ارتباطی، سن، جنس و ظاهر کودک، تعداد فرزندان و درآمد خانواده، تحصیلات و اشتغال مادر) فقط تحصیلات مادر و درآمد خانواده رابطه معنادار، معکوس و ضعیفی با کیفیت زندگی داشت (3/0-=z).

نتیجه گیری

مادران دارای فرزند کم توان ذهنی رضایت کم تری از زندگی خود دارند. این نارضایتی با سطح تحصیلات و درآمد آن ها رابطه معکوسی دارد که می تواند ناشی از انتظارات بالاتر این مادران از کودک باشد. در نتیجه مادران کودکان کم توان ذهنی خصوصا با تحصیلات بیش تر نیازمند حمایت و مشاوره برای ارتقای کیفیت زندگی خود هستند

زبان:
فارسی
صفحات:
719 تا 724
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!