بررسی و مقایسه عملکرد حفاظ های ترکیبی با حفاظ های سربی از نظر آثار بیولوژیکی در پزشکی هسته ای به روش کامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پرتوهاییونیزان،قادرند به مولکول هایDNAکه از نظر بیولوژیکی اهمیت بسیار دارند،آسیب برسانند. از آن جایی که، استفاده از روپوش سربی (apron) برای محافظت در برابر پرتوهاییونیزان توسط پرتوکاران پزشکی هسته ای،به دلیل ایجاد پرتوهای ایکس اختصاصی سرب ناشی از برخورد پرتوهای گامای پر انرژی و ضریب جذب بالای این پرتوها در بدن، مورد مناقشه است؛ لذا، هدف اصلی این مطالعه، معرفی حفاظ تولید شده ترکیبی قلع و تنگستن به منظور اجتناب از معایب استفاده از حفاظ های سربی و بررسی نتایج حفاظت بیولوژیکی ایجاد شده توسط این حفاظ بود.

مواد و روش ها

نمونه های خون گرفته شده از افراد غیر پرتوکار در لوله های هپارینه ریخته شد و پس از پرتودهی با پرتو گامای حاصله از تکنسیم در فواصل مکانی و مدت زمان های مورد نظر، آزمون کامت (Comet assay) بر روی آن ها انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار IBM SPSS Statistic version 21 و الگوریتم C5. 0 انجام شد.

یافته ها

چگالی حفاظ ترکیبی قلع و تنگستن در مقایسه با حفاظ دارای سرب بسیار کم تر و تقریبا برابر با 1/0مقدار آن بود (gr/cm3 23/1). آسیب وارده به DNA در گروه های با استفاده و بدون استفاده از حفاظ سربی در مقایسه با گروه های حفاظ ترکیبی بیش تر بود (05/0p<).

نتیجه گیری

متغیر زمان در افزایش میزان آسیب وارده به DNAموثر است. در حالی که متغیر نوع حفاظ (دارای سرب یا فاقد سرب) و فاصله در افزایش میزان آسیب وارده به DNA موثر نیست

زبان:
فارسی
صفحات:
792 تا 799
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!