طراحی و روان سنجی ابزار 44 گویه ای سنجش آگاهی در مورد اچ ای وی/ایدز: مطالعه مبتنی بر فرهنگ و جمعیت ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

اچ آی وی/ایدز در خاورمیانه و ایران با سرعت بیش تری نسبت به سایر کشورها درحال گسترش است. تعیین نیازهای آموزشی گروه های جمعیتی در مورد ایدز، نیازمند ابزاری روا و پایا است. این مطالعه با هدف طراحی و روان سنجی ابزار بومی سنجش آگاهی در مورد ایدز، متناسب با ارزش های فرهنگی و ویژگی های جمعیتی انجام شد.

روش کار

بر اساس بررسی متون، 58 گویه ی مرتبط با آگاهی در مورد ایدز تهیه شد و روایی بیرونی و درونی (محتوایی) ابزار، به روش کمی و کیفی و با بهره گیری از نظر گروه های هدف و پانل 15 نفره از خبرگان، مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار با مشارکت دانش آموزان، دانشجویان، دبیران، والدین و داوطبان سلامت، از راه بررسی همبستگی درونی گویه ها با محاسبه ی آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به روش آزمون بازآزمون ارزیابی شد.

یافته ها

براساس فرایند ارزیابی روایی صوری و محتوایی، ابزار پژوهش شامل 44 گویه، با مقادیر شاخص تاثیر آیتم بالای 5/1، نسبت روایی درونی بالای 49/0 و شاخص روایی بالای 79/0 طراحی و در سه بخش آگاهی عمومی (9 گویه) ، آگاهی از راه های انتقال و عدم انتقال (25 گویه) و آگاهی از راه های پیش گیری از انتقال ایدز (10 گویه) تایید شد. پایایی ابزار با محاسبه ی مقدار آلفای کرونباخ99/0 – 77/0 و شاخص ضریب همبستگی بالای 88/0 تایید شد.

نتیجه گیری

ابزار سنجش آگاهی ایدز، دارای روایی و پایایی مناسب و متناسب با ارزش های فرهنگی و جمعیتی ایران بوده و با ارایه مستندات کافی، قابلیت به کارگیری در مطالعه های آتی را دارا است.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!