بررسی رابطه علت و معلولی متغیرهای مرتبط با سرطان پستان با استفاده از شبکه های بیزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

سرطان پستان شایع ترین سرطان در ایران است. سرطان پستان قابل درمان و پیشگیری بوده و اساس کار هم تشخیص سریع این بیماری است. برای این منظور لازم است تا عوامل موثر بر سرطان و روابط علیتی بین آن ها مورد بررسی قرار گیرد. شبکه های بیزی نوعی از ابزار داده کاوی هستند که می توانند روابط علی بین متغیرهای موثر در تشکیل سلول های سرطانی را با ترسیم گراف به خوبی نمایش دهند. در این مقاله از یادگیری ساختاری شبکه بیزی با استفاده از الگوریتم ژنتیک برای یافتن روابط علیتی بین متغیرهای سرطان پستان استفاده شده است.

روش کار

این مطالعه از نوع کاربردی است و داده های آن مربوط به 900 بیمار مبتلا به سرطان سینه در استان کرمان برای سال های 86-1378 است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از یک گراف که نشان دهنده روابط علت و معلولی است، استفاده شده است.

یافته ها

جراحی اصلی ترین روش درمانی سرطان پستان است و با توجه به احتمال های شرطی برآورد شده در شبکه ی بیزی، اغلب زنانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، با امید بیش تری می توانند به زندگی خود ادامه دهند. هم چنین 81 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند و درمان آن ها صرفا به شیوه شیمی درمانی یا رادیوتراپی صورت گرفته است، احتمال ادامه زندگی آن ها کم تر بوده است.

نتیجه گیری

افراد در رده سنی 65-40 سال، بیش تر درگیر سرطان هستند. هم چنین می توان نتیجه گرفت که متغیرهای سن، جراحی، شیمیدرمانی و رادیوتراپی اثر مستقیم روی وضعیت بیمار دارند و یال از سمت آن ها به سمت متغیر وضعیت بیمار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!