سخن نخست

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

امروز علم با همکاریهای علمی پیشرفت مینماید. همکاری علمی از منفعتهای زیادی برخوردار است. شاید مهمترین بخش یک تحقیق، ارایه یک طرحنامه (پروپوزال) منطقی برای حل یک معضل علمی و یا اجتماعی باشد. بدین معنی که هر تحقیق احتیاج به یک سوال ارزشمند علمی دارد که در متون علمی گزارش نشده باشد. برای یافتن یک سوال ارزشمند علمی نیاز به مباحثه با خردمندان و دانشمندان و پژوهشگران میباشد. دعوت از شخصیتهای علمی باتجربه نیاز مبرم برای تعریف یک طرح نامه اصیل و غنی از مطلب میباشد. از دیگر معیارهای پیشرفت علمی در علوم تجربی موضوع اندازهگیری دقیق در مقیاسهای بسیار ریز میباشد. خرید دستگاه های اندازهگیری دقیق برای یک محقق شاید آنطور ساده نباشد اما همکاری علمی با دیگران که دارای دستگاه های اندازهگیری متفاوت هستند بسی سادهتر میباشد. از دیگر موضوعات مهم پیشرفت علم انتشار آن در نشریات علمی معتبر جهان است. نوشتن یک مقاله که گزارش نوآوری و کشف یک محقق میباشد نیاز به ویراستاری علمی ادبی به زبان بینالمللی دارد که نیاز به همکاری با دیگران میباشد. از دیگر موضوعات مهم پیشرفت علم وارد شدن در حوزه علوم بینرشتهای است که این موضوع هم نیاز به همکاری با سایر پژوهشگران و اندیشمندان دارد. پیشرفت علم موجب رفع مشکلات میشود بیشتر اوقات ریشه مشکل در جای دیگر است که با پژوهش، نگاه علمی و عقلانیت آن معضل حل میشود. لذا میباید راه های همکاری علمی برای پیشرفت علم در سطح ملی و بینالمللی تقویت گردد و مورد تیبانی مسیولان ذیربط قرار گیرد

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!