تاثیر بازدارندگی تخم ریزی و کشندگی اسانس های رزماری، نعناع فلفلی و اکالیپتوس و عصاره آویشن باغی، فرموله شده به صورت نانو و میکروامولسیون، روی سفیدبالک Bemisia tabaci در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برخی اسانس ها و عصاره های گیاهی دارای خواص حشره کشی مطلوبی علیه سفیدبالک پنبه Bemisia tabaci Gen. می باشند ولی استفاده عملی و تجاری از آنها با توجه به فرار بودن و ناپایداری این مواد، کمتر صورت گرفته است. در این مطالعه اسانس های رزماریL. Rosmarinus officinalis، نعناع فلفلی Mentha piperita L. ، اکالیپتوس L. globulesEucalyptus و عصاره آویشن باغی L. Thymus vulgaris به صورت میکرو و نانوامولسیون فرموله شد و کارایی حشره کشی و میزان بازدارندگی تخم ریزی این ترکیبات در شرایط گلخانه مورد آزمون قرار گرفت. ابتدا آزمون های زیست سنجی به روش غوطه ورسازی برگ های حاوی پوره سن دو و سه انجام و شاخص LC90 تخمین زده شد. سپس آزمون بازدارندگی تخم ریزی با روش پروتکل انتخاب آزاد (با اندازه گیری شاخص میزان تخمگذاری روی بوته ها) و همچنین آزمون میزان کشندگی تخم، پوره سنین مختلف و شفیره در غلظت LC90، در مقایسه با صابون گیاهی پالیزین®، آب مقطر و شاهد (بدون هیچ تیماری) انجام شد. تیمار نانوامولسیون محتوی مجموع اسانس ها (هرکدام از اسانس ها 2 درصد) با LC90 برابر با 1208/3 میلی گرم بر لیتر، سمیت بالایی نسبت به بقیه تیمارها روی پوره سن دو و سه این آفت داشت. همچنین این تیمار با میانگین 2/18 درصد تخم روی بوته تیمارشده، کمترین درصد را بین تیمارها داشت که نشان دهنده بیشترین میزان بازدارندگی تخم ریزی است. این تیمار میانگین مرگ و میر تخم 0/25 درصد و مرگ و میر پوره و شفیره 6/51 درصد را نیز نشان داد. تیمار میکروامولسیون محتوی مجموع اسانس ها و عصاره (هرکدام از اسانس ها 2 درصد و عصاره 20 درصد) نیز اثرات قابل قبولی داشت (پارامترهای فوق به ترتیب 4617/3 میلی گرم بر لیتر،3/23، 3/42 و 0/74 درصد). کارایی این دو تیمار از صابون گیاهی پالیزین® و سایر تیمارها (میکروامولسیونی از 20 درصد عصاره، مواد جانبی تیمارها، آب مقطر و شاهد (بدون هیچ تیماری) ) بیشتر بود و این دو تیمار می توانند با انجام آزمونهای تکمیلی در مدیریت تلفیقی این آفت مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!