بررسی فراوانی وپیامدکراتیت در معرض در بیماران تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کراتیت به التهاب لایه سطحی چشم (قرنیه) گفته می شود که معمولا همراه با درد و اختلال در دید می باشد. ما در یک بازه زمانی 5 ساله این مطالعه را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام داده ایم.

روش کار

پس از تصویب طرح در کمیته اخلاق دانشگاه، این مطالعه به صورت گذشته نگر و با هدف بررسی فراوانی کراتیت در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان امام خمینی ارومیه در یک بازه زمانی 5 ساله انجام شد. در طی این مطالعه پرونده بیمارستانی بیماران فوق الذکر از واحد مدارک پزشکی بیمارستان اخذ و مشخصات دموگرافیک (سن، جنس) ، سطح هوشیاری (GCS) بیمار، مقدار PCO2 از گازهای خون شریانی ، کراتیت در معرض، استخراج و وارد چک لیست شد. بیماران با GCS کمتر از 12 وارد مطالعه شدند و بیماران با 13≤ GCS از مطالعه کنار گذاشته شدند. پس از اتمام طرح داده ها وارد نرم افزار SPSS آماری نسخه 21 شده و مورد آنالیز آماری قرار گرفتند. 0. 05P< معنی دار در نظر گرفته شد و از تست های آماری لازم جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

نتایج

میانگین سنی بیماران 15. 58 ± 70. 92 سال که 45. 2% آنها مذکر و مابقی مونث بودند. فراوانی کراتیت در معرض 33. 4% بود. ما بین گروه های سنی و جنس بیماران و سطح هوشیاری (GCS) آنها و میانگین طول مدت تهویه مکانیکی ، طول مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه ، بیمارستان و مرگ و میر بیماران بستری و ابتلا به کراتیت در معرض تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (0. 05P<) در حالی که ما بین میانگین سن و PCO2 بیماران و ابتلا به کراتیت در معرض تفاوت معنی داری یافت نشد (0. 05P<).

بحث و نتیجه گیری

فراوانی کراتیت در معرض در مطالعه ما در حد بالای مورد قبول بود و بیشترین عامل درمطالعه ما سطح هوشیاری (GCS) و گروه سنی پائین بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
421 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!