پالس- فیلد ژل الکتروفورز جدایه های سالمونلا اینفنتیس جدا شده از طیور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه: سالمونلا به عنوان یکی از مهمترین عوامل زوئونوز که انسان، حیوانات و از جمله طیور را آلوده می نماید، شناخته شده است. سالمونلا اینفنتیس یکی از 15 سرووار سالمونلا است که مکررا در سراسر جهان از منابع مختلف جدا می شود. علیرغم اهمیت بالینی آن، اطلاعات کمی در مورد خصوصیات ملکولی جدایه های سالمونلا اینفنتیس جدا شده در ایران موجود است.
هدف
هدف از این مطالعه عمدتا طبقه بندی نمودن تعدادی از جدایه های سالمونلا اینفنتیس به دست آمده از گله های مختلف در ایران در یک دهه گذشته با استفاده از تکنیک پالس- فیلد ژل الکتروفورز بود.
روش ها
تعداد 45 جدایه سالمونلا اینفنتیس، عمدتا از گله های طیور ایران، با استفاده از تکنیک پالس- فیلد ژل الکتروفورز و بر اساس پروتکل CDC PulseNet مورد مطالعه قرار گرفتند.
نتایج
با بهره گیری از تکنیک پالس- فیلد ژل الکتروفورز، تعداد 27 پالسوتایپ و 8 کلاستر در بین 45 جدایه مورد مطالعه بر اساس تعداد باند های مشاهده شده در پالسوتایپ ها آشکار شد. توزیع جدایه ها در بین پالسوتایپ ها متنوع بود و از یک تا 9 جدایه را شامل شد. یکی از پالسوتایپ ها شامل 9 (20%) جدایه بود. شباهت ژنوتیپی در بین 45 جدایه بیش از 90% بود.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این مطالعه ارزش تکنیک پالس- فیلد ژل الکتروفورز در تعیین میزان تشابه ژنتیکی در بین جدایه های سالمونلا اینفنتیس را نشان داد. با توجه به تشابه ژنتیکی بالا در بین جدایه های سالمونلا اینفنتیس این مطالعه که توسط پالس- فیلد ژل الکتروفورز نشان داده شد، به نظر می رسد عمده جدایه های سالمونلا اینفنتیس مطالعه حاضر ممکن است از یک جد مشترک منشاء گرفته باشند که سپس در طول زمان با هم به مقدار کمی متفاوت شده باشند و آلودگی گله های طیور و احتمالا انسان را باعث شده باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1886736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!