بررسی ارتباط پلی مرفیسم ژن 2 و 6 گیرنده Toll-like با ورم پستان بالینی و صفات تولیدی در گاو هلشتاین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ورم پستان یک بیماری هزینه بر گاو شیری است که سبب کاهش میزان تولید و کیفیت شیر در گاوهای مبتلا می شود. ژن های گیرنده toll-like (TLR) نقش مهمی در پاسخ میزبان به انواع مختلف ارگانیسم ها شامل انواع القا کننده ورم پستان دارند. در مطالعه حاضر، پلی مرفیسم ژن های 2، 4، 6 و 9TLR در گاو هلشتاین و ارتباط آن ها با ورم پستان بالینی (CM) ، امتیاز سلول های سوماتیک شیر (SCS) و صفات تولیدی شیر مورد بررسی قرار گرفت. از گله بزرگ تجاری هلشتاین؛ 38 عدد نمونه خون جمع آوری شد. 19 مورد، از گاوهای بدون سابقه قبلی ورم پستان (غیر حساس) و 19 مورد، از گاو های هلشتاین با حداقل 3 مورد قبلی ابتلا به ورم پستان (حساس). تعیین ساختار ژنتیکی 4 ژن TLRs با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز-چند شکلی طولی قطعات محدود الاثر (PCR-RFLPs) و آنزیم های Rsa1، MSP1، Hha1، HaeIII و Taq1 انجام شد. هفت پلی مرفیسم های تک نوکلئوتیدی (SNPs) غیر متشابه جدید در ژن های 2 ،4 و 6TLR در حیوانات حساس یافت شد. ارتباط بین پلی مرفیسم ژن Taq1-TLR2 با ورم پستان بالینی، چربی شیر و حداکثر میزان تولید شناسایی شد. علاوه بر این ارتباط بین Taq1-TLR6 با پیک تولید (PY) و تداوم شیردهی نیز نشان داده شد. جهش ها در TLRsها که به کرات در گاوهای حساس گزارش شده است، نشانگرهای ژنتیکی بالقوه ای را برای شناسایی (MAS) موارد مقاوم به ورم پستان در گاوهای شیری فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!