بررسی تاثیر هایپوکسی بر توجه انتخابی و زمان واکنش خلبانان نظامی در شبیه ساز پروازی اتاق ارتفاع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هایپوکسی یک خطر بالقوه درامر هوانوردی بوده و عدم توجه به آن باعث خطرات جانی و مالی فراوان می شود. یکی از مهمترین اثرات هایپوکسی کاهش کارایی ذهنی است. بر همین اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر هایپوکسی بر جنبه های روانشناختی هایپوکسی (توجه انتخابی و زمان واکنش خلبانان) و همچنین تغییرات ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در شبیه ساز پروازی اتاق ارتفاع بود.

روش بررسی

به همین منظور تعداد 53 نفر از خلبانان مراجعه کننده به اتاق ارتفاع مرکز فیزیولوژی هوایی نیروی هوایی ارتش به صورت تصادفی طی مدت حدود 10 ماه وارد مطالعه شدند. در ابتدا پروتکل مطالعه به افراد توضیح داده شد. مقادیر درصد اشباع اکسیژن خون شریانی و تعداد ضربان قلب و آزمون رایانه ای استروپ در شرایط عادی (کلاس) به عمل آمد و نتایج آنان ثبت گردید. سپس در شرایط هایپوکسی (ارتفاع 25 هزار پایی) مجددا همان موارد کنترل، ثبت وسپس مورد تجزیه تحلیل آماری قرارگرفت.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که هایپوکسی باعث افزایش زمان واکنش و میزان ضربان قلب و کاهش میزان توجه انتخابی و کاهش میزان اکسیژن خون شریانی در خلبانان می شود که این موارد از نظر آماری معنادار بود.
بحث و

نتیجه گیری

هایپوکسی می تواند زمان واکنش خلبانان را طولانی تر و نیز توجه انتخابی آنان را دچار اختلال کند و حلقه های بروز سوانح را تسریع و تکمیل نماید و اهمیت این موضوع در هواپیماهای شکاری که معمولا در آنها برخلاف هواپیماهای ترابری یک یا دو نفر هواپیما را کنترل و هدایت می کنند چندین برابر است. بنابراین آموزش عملی هایپوکسی در اتاق ارتفاع واهمیت به جنبه های روان شناختی آن می تواند نقش مهمی در شناخت صحیح و به موقع هایپوکسی و ایمنی پروازها داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!