مقایسه دو روش شبکه عصبی مصنوعی و آنالیز رگرسیون در پیش بینی و برآورد حجم مقطوعات درختان در جنگل آموزشی-پژوهشی خیرود نوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از مدل های تجربی آماری از روش های کاربردی رایج، میان مدیران منابع جنگلی است. تحلیل رگرسیون نیز از روش های آماری بوده که می تواند برای برآورد حجم استفاده گردد. این روش نیازمند پیش فرض و دارای محدودیت هایی مانند نرمال بودن توزیع داده ها، عدم رابطه هم خطی، یکسان بودن واریانس خطاها است. استفاده از روش های جدید مثل شبکه های عصبی مصنوعی، دارای محدودیت های مذکور نیست. در این بررسی هدف مقایسه عملکرد شبکه های عصبی مصنوعی و تحلیل رگرسیون در پیش بینی و برآورد حجم کل مقطوعات است. بدین منظور تعداد 367 اصله درخت از درختان نشانه گذاری شده جنگل آموزشی پژوهشی خیرود انتخاب و مشخصه های قطر برابر سینه، قطر کنده، ارتفاع کنده، ارتفاع کل، طول صنعتی، حداقل قطر میانه گرده بینه، وضعیت درخت، نوع گونه و عوامل توپوگرافی مثل شیب، جهت، ارتفاع از سطح دریا با دقت زیاد اندازه گیری شد. از مدل شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) برای پیش بینی و از رگرسیون چند متغیره برای برآورد حجم کل مقطوعات استفاده شد. نتایج نشان داد شبکه عصبی نسبت به رگرسیون دارای 40 درصد دقت بالاتری در پیش بینی حجم کل مقطوعات است. مقایسه معیار های ارزیابی بین شبکه MLP و رگرسیون گام به گام نشان داد که مقدار RMSE برای حجم کل مقطوعات در مدلسازی شبکه MLP، 1/411 مترمکعب و در رگرسیون چند متغیره 3/49 مترمکعب است. مقدار اختلاف حجم کل مدل و واقعی برای تحلیل رگرسیون 6/5 درصد و در شبکه عصبی 1/7 درصد بود. با توجه به نتایج، مقدار اختلاف برای مدل حاصل از شبکه عصبی مصنوعی کمتر از مدل رگرسیونی به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1887399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!