اثر شوری و اسیدسالیسیلیک بر صفات ظاهری و تغییرات رنگدانه های فتوسنتزی کالوس کنگرفرنگی (Cynara scolymus L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از راهکارهای کنترل شوری و کاهش صدمات وارده به گیاه تحت تنش، استفاده از ترکیباتی چون اسیدسالیسیلیک می باشد. اسیدسالیسیلیک ترکیب فنلی است که به عنوان مولکول پیام رسان در ایجاد تحمل به تنش و حفظ پایداری گیاه نقش دارد. این آزمایش با هدف بررسی اثر سطوح مختلف شوری (0، 5، 50، 100 و 200 میلی مولار) و اسیدسالیسیلیک (0، 100، 200 و 300 میکرومولار) بر صفات ظاهری و تغییرات رنگدانه های فتوسنتزی کالوس کنگرفرنگی صورت گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، شوری، اسیدسالیسیلیک و اثر متقابل شوری و اسیدسالیسیلیک اثر معنی داری بر صفات رشدی و رنگدانه های فتوسنتزی کالوس داشتند. کنگرفرنگی تحمل نسبی به شوری داشته که این تحمل با افزایش صفات ظاهری از جمله رنگ، سفتی و میزان رشد، وزن تر، وزن خشک، میزان کلروفیل ها و کارتنوئید کالوس همراه بود. بیشترین رشد و افزایش وزن در کالوس های رشد یافته در محیط حاوی 200 میلی مولار شوری و 100 میکرومولار اسیدسالیسیلیک مشاهده شد. تراکم رنگدانه های فتوسنتزی در غلظت های بالای شوری در حضور اسیدسالیسیلیک افزایش یافت که نشان دهنده تلاش سلول گیاه برای سازگاری بیشتر با شرایط تنش است. با توجه به یافته های این تحقیق، به دلیل اثرگذاری مثبت شوری و اسیدسالیسیلیک بر ویژگی های و ترکیبات فتوسنتزی و در نهایت میزان ترکیبات بیوشیمیایی کالوس، می توان با استفاده از غلظت های مناسب آن ها، عملکرد و ترکیبات ارزشمند کالوس را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!