بررسی آلودگی باکتریایی در بخش های مختلف مرکز آموزشی و درمانی شهدای قاین، طی سال های 95-1391

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خطر مرگ و میر ناشی از عفونت بیمارستانی در مراکز بهداشتی و درمانی به عنوان یک معضل، همواره وجود داشته است. این عفونت ها می توانند از طریق تماس با محیط و یا تجهیزات به بیماران منتقل شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی آلودگی باکتریایی در بخش های مختلف مرکز آموزشی و درمانی شهدای قاین، طی سال های 1391 تا 1395 انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، داده ها از طریق اطلاعات بایگانی شده در بخش کنترل عفونت مرکز آموزشی و درمانی شهدای قاین طی سال های 95-1391 به دست آمد. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام شد. متغیرهایی از قبیل: سال، محیط های فیزیکی، سطوح نمونه گیری شده، تجهیزات و نوع باکتری (گرم مثبت یا گرم منفی) در چک لیست ثبت گردید. نوع باکتری براساس کشت روی محیط های بلاد آگار و EMB آگار و انجام رنگ آمیزی گرم مشخص شد. در نهایت داده ها در نرم افزار SPSS (ویرایش 20) وارد و با کمک آزمون های کای اسکوئر و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که از تعداد 1758 نمونه، 542 مورد (8/30%) دارای آلودگی باکتریایی بودند. بیشترین باکتری های مشاهده شده از نوع گرم مثبت (3/77%) بود. در بین بخش های مختلف بیمارستانی، بالاترین آلودگی در آشپزخانه (75%) و سپس بخش داخلی (3/51%) مشاهده گردید. از بین وسایلی که کشت از آنها به عمل آمده بود، بیشترین آلودگی مربوط به تجهیزات طبی (3/69 %) بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که میزان آلودگی باکتریایی بخش ها و سطوح مختلف بیمارستان مورد مطالعه، قابل توجه است. استفاده از دستورالعمل های استاندارد پیشگیری و کنترل عفونت های بیمارستانی می تواند در کاهش این آلودگی ها موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!