بررسی مولکولی ژن های slyA، stn، sopB، Phop/Q و spvcدر سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از نمونه های بالینی با روش Multiplex PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سالمونلا یک ارگانیسم روده ای گرم منفی و عامل بروز مسمومیت های غذایی در انسان می باشد. جنس سالمونلا دارای پنج ژن ویرولانس stn،Phop/Q ،spvc ، slyA و sopB می باشد. این ژن ها پروتئین هایی را در قسمت های مختلف باکتری کد می نمایند که مقابله با سیستم ایمنی، کمپلمان و مرگ داخل سلول را باعث می شوند. هدف از مطالعه حاضر شناسایی ژن های ویرولانس در سویه های سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از نمونه های بالینی به روش Multiplex PCR و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی طی سال 1396 تعداد 60 نمونه مدفوع به منظور شناسایی سالمونلا تیفی موریوم از بیمارستان البرز شهر کرج جمع آوری شد. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی روی محیط مولر هینتون آگار و بر اساس استاندارد (CLSI) انجام گردید. آزمون Multiplex PCR جهت تشخیص ژن های ویرولانس با استفاده از آغازگرهای اختصاصی انجام شد.
نتایج
نتایج آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد تمامی ایزوله ها دارای حساسیت به ایمی پنم، جنتامایسین و آمیکاسین بودند. همچنین، فراوانی ژن های Phop/Q، slyA و stn به ترتیب برابر 100، 3/98 و 6/91 درصد بود و ژن های sopB و Spvc در جدایه های سالمونلا تیفی موریوم مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر حاکی از شیوع ژن های ویرولانس در سویه های بالینی سالمونلا تیفی موریوم می باشد که می تواند به عنوان زنگ خطری برای انتشار این ژن ها به دیگر سروتیپ های سالمونلا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!