ارزیابی توان اکولوژیک و تخمین رو زمینی توده های دست کاشت در جنگل دارابکلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سازوکار جنگل‎ کاری تشخیص مناطق مناسب برای جنگل‎ کاری و مناطقی با بیشترین تناسب برای گونه های مختلف است. با این وجود موفقیت این سازوکار نیازمند تعیین دقیق نیاز اکولوژیک گونه ها و ارزیابی اراضی قبل از اجرای جنگل‎ کاری است. هدف از این مطالعه ارزیابی توان اکولوژیک و تخمین زی توده رو زمینی جنگل‎ کاری های حوزه آبخیز دارابکلا می باشد به گونه ای که بتوان گونه های مورد نظر را بر اساس دو هدف فوق اولویت بندی نمود و برای جنگل‎ کاری در این منطقه در آینده بر اساس اولویت گونه ها جنگل‎ کاری نمود. در این تحقیق ابتدا مکان یابی مناطق مستعد جنگل‎ کاری با استفاده از تابع جستجوگرSQL در محیط نرم افزار Arc GIS 10. 3، صورت گرفت. سپس میزان جذب کربن به ازای هر هکتار جنگل‎ کاری با گونه های مورد نظر با استفاده از پارامترهای اندازه گیری شده درختان و معادلات آلومتریک تخمین زده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که: با ارزیابی توان اکولوژیک منطقه مورد مطالعه و همچنین بررسی میزان موجودی کربن می توان نتیجه گرفت که گونه های پلت، ون و شیردار بیشترین سازگاری را از نظر اکولوژیک با منطقه مورد مطالعه داشته و همچنین بعد از بلندمازو بیشترین میزان موجودی کربن در هکتار را به خود اختصاص داده اند. بنابراین این گونه ها به همراه بلندمازو برای جنگل‎ کاری در منطقه در اولویت قرار دارند. با توجه به اینکه جنگل‎ کاری هایی که تاکنون صورت گرفته بیشتر بر اساس توان اکولوژیک گونه ها بوده است، این مطالعه به در نظر گرفتن اهداف چندگانه به منظور جنگل‎ کاری تاکید دارد. یعنی علاوه بر توان اکولوژیک سایر اهداف نیز در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!