تخمین نقطه ای منحنی رطوبتی خاک با استفاده از برخی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خاک

پیام:
چکیده:
منحنی رطوبتی از ویژگی های بنیادی خاک بوده که برای شبیه سازی جریان آب و انتقال توامان آب و املاح در بخش غیراشباع خاک کاربرد دارد. بدلیل وقت گیر و پرهزینه بودن اندازه گیری منحنی رطوبتی خاک، امروزه روش های غیرمستقیم مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تخمین منحنی رطوبتی خاک با استفاده از حدود آتربرگ و برخی ویژگی های فیزیکی خاک برنامه ریزی شد. در این پژوهش تعداد 43 نمونه خاک از مناطق شمال غرب ایران برداشت شد به طوری که 28 نمونه برای توسعه مدل ها و 15 نمونه به منظور ارزیابی اعتبار مدل ها مورد استفاده قرار گرفت. منحنی رطوبتی خاک در مکش های (1/0، 2/0، 3/0، 4/0، 1، 2، 3، 5، 10 و 15 بار) و ویژگی های فیزیکی و حدود آتربرگ خاک ها به روش-های استاندارد اندازه گیری شد. پس از بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و ترکیبی در محیط نرم افزار SPSS با روش رگرسیون گام به گام، مناسب ترین ترکیب از متغیرهای مستقل انتخاب و معادله رگرسیونی چند متغیره برای تخمین منحنی رطوبتی ارائه شد. نتایج نشان داد که از بین ویژگی های اندازه گیری شده، درصد رس، جرم ویژه ظاهری، حد روانی و خمیری بیش ترین همبستگی را با مقدار رطوبت داشتند. مقادیر آماره های ضریب تبیین (89 درصد) و مجذور میانگین مربعات خطا (028/0) حاصل از تجزیه های آماری در کلیه مکش ها نشان دهنده اعتبار بالای توابع پیشنهادی برای تخمین منحنی رطوبتی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1890332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!