بررسی اثر آموزش دانشجویان بر میزان دانش , نگرش ,دسترسی و اعتماد به منابع در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ( EBD) و تداوم آن دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
دندانپزشکی مبتنی بر شواهد ((EBD رویکردجدیدی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان می باشد که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی, تشخیص ها, مهارت های کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و الویت های درمانی بیمار است. هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش برمیزان دانش, نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان در زمینه دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (EBD) و تداوم آن بود.
مواد وروش ها
این تحقیق، توصیفی –مقطعی بوده و روش نمونه گیری آن بصورت سرشماری و بر روی 250 دانشجوی دندانپزشکی انجام شد. پرسشنامه شامل چهار بخش بررسی دانش, نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع بود. درزمینه EBD بود ودربین 310نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم های 5, 7, 9, 11 توزیع شد و 250نفر از دانشجویان به آن پاسخ دادند. اطلاعات توسط آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت و عوامل مرتبط شامل سن, جنس، معدل و ترم تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نمره دانش 7/1±17/2 از حداکثر ممکن 10 (دانش ضعیف), رتبه نگرش 4/3 ±32 از حداکثر نمره 50 (نگرش متوسط), رتبه دسترسی 5±24/9 از حداکثر ممکن 45 (متوسط) و رتبه اعتماد به منابع 4/2 ±15/3 از حداکثر ممکن 30 (متوسط) بود. با افزایش ترم، دانش دانشجویان افزایش معنی داری یافت. (0/005>P) ولی بر نگرش, دسترسی و اعتماد به منابع تغییر معنی داری نکرد. (0/2>P) و میانگین نمره دسترسی و اعتماد به منابع دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. (0/003=P)
نتیجه گیری
به نظر می رسد که دانشجویان مورد بررسی دانش ضعیفی در مورد EBD داشته و نگرش، دسترسی و اعتماد به منابع متوسطی دارند و آموزش این واحد درسی ،تاثیر زیادی روی این شاخص ها نداشته یا تاثیر آن کم بوده است و بهتر است تغییراتی در نحوه ارائه و محتوا و پیگیری بیشتر در ترم های بعدی و همچنین عملیاتی نمودن این مبحث در بخش های بالینی صورت گیرد. در این خصوص انجام اقداماتی برای توجه بیشتر به آموزش مبحث EBD در دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی توصیه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!