تاثیر تیمار های مختلف بر شکست خواب و تحریک جوانه زنی بذر گونه (Atriplex leucoclada Boiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه Atriplex leucoclada Boissیکی از گونه های مهم بومی مراتع خشک و نیمه خشک ایران است که دارای محدودیت جوانه زنی و خواب بذر است. به منظور بررسی روش های موثر شکستن خواب این گونه، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با هشت تیمار شامل: تیمار سنباده با دو شماره 100 و 200، تیمار هیپوکلریت: در زمان های 5، 10، 15، 20، 25 دقیقه، تیمار آب جوش: شامل غوطه ور کردن بذور در آب جوش به مدت 1، 5، 10، 15، 20، 25 دقیقه، تیمار سرمادهی مرطوب: بذرها در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد و به طور ، مداوم مرطوب به فواصل 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8 هفته، تیمار اسید سولفوریک: بذرها در اسید سولفوریک 98 درصد در مدت زمان های 5 ثانیه ، 30 ثانیه و 5، 10، 15، 20، 30 دقیقه، تیمار سرمادهی خشک: بذرها در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد به فواصل 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8 هفته و تیمار دفن کردن بذور، در سه تکرار در دو بخش آزمایشگاهی (کشت در پتری دیش) و کشت در گلدان انجام شد. در بخش آزمایشگاهی جوانه زنی مشاهده نشد و نتیجه قابل توجهی حاصل نشد اما در کشت گلدانی تجزیه واریانس اثر تیمار های مختلف شکست خواب بر سرعت سبز شدن A. leucoclada نشان داد که بین تیمار های مختلف شکست خواب در سطح احتمال پنج درصد تاثیر معنی داری وجود دارد، تیمار هیپوکلریت سدیم 25دقیقه دارای بیش ترین و تیمار سرد و خشک (هفته اول) کم ترین درصد و سرعت جوانه زنی را دارا می باشد. تیمار سنباده 100 و تیمار هیپوکلریت 25 دقیقه بهترین اثر را بر روی شکستن خواب بذور داشته است، همچنین سرعت سبز شدن در تیمار هیپوکلریت سدیم سیر صعودی دارد یعنی در واقع با افزایش ماندگاری بذور در تیمار هیپوکلریت سدیم سرعت سبز شدن افزایش یافته است. با توجه به نتایج آزمایش های حاضر خواب بذر در این گونه از آتریپلکس از نوع فیزیکی است و ناشی از مقاومت پوسته بذر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!