بررسی فراوانی گونه های بیفیدوباکتریوم جداشده از شیر مادر و مدفوع نوزادان مناطق روستایی استان مرکزی در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کلونیزه شدن فلور نرمال یکی از نیازها ضروری نوزادان برای توسعه، بلوغ و حفظ سد مخاطی دستگاه گوارش آنهاست. بررس ی ها نشان داده، تفاوت های بسیاری در تعداد و گونه های بیفیدوباکتریومهای فلور نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و شیرخشک وجود دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی بیفیدوباکتریومهای ایزوله شده از شیر مادر و نوزادان تازه متولدشده مناطق روستایی استان مرکزی در سال 1394 است. مواد و روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ابتدا 28 نمونه شیر مادر به همراه 28 نمونه مدفوع نوزادان تازه متولدشده جمع آوری و کشت داده شد. کلن ی های مشکوک به بیفیدوباکتریوم جم عآوری و تست های تاییدی و تشخیصی فنوتیپی و درنهایت با استفاده از پرایمرهای اختصاصی شناسایی ژنوتیپی آن ها با روش PCR انجام شد. درنهایت میزان همبستگی یا correlation به کمک نرم افزار spss18 آنالیز شد.
یافته ها
در این مطالعه، از بین 28 نمونه شیر مادر به همراه 28 نمونه مدفوع نوزادان تازه متولدشده، 31 بیفیدوباکتریوم که شامل 15 ) 36 درصد (ب. بیفیدوم، 14) 34 درصد (ب. لانگوم و 12) 29 درصد (ب. بروه جداسازی شد. ازاین بین 12) 29 درصد (ایزوله که شامل 6 ب. لانگوم، 4 ب. بروه و 2 ب. بیفیدم بود بین شیر مادر و مدفوع نوزاد مشترک تشخیص داده شد. ضریب همبستگی بیفیدوباکتریومهای جداشده از شیر مادر در برابر مدفوع نوزادان شان عدد 0. 821 +( p-value < 0. 05) را از خود نشان داد.
نتیجه گیری
با مشاهده اشتراک 29 درصدی و ضریب همبستگی مثبت بیفیدوباکتریوم جداشده بین شیر مادر و مدفوع نوزادان شان در این مطالعه، احتمال می رود که منشا اصلی بیفیدوباکتریوم روده ای نوزاد در اوایل تولید، شیر مادر او خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!